Spola rent värmepaketet.

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Jag vet inte om jag börjar bli latare och latare, men det är mycket man "tänker göra" som ändå inte blir gjort nu för tiden känns det som.

Varje kall vinterdag som Mazdan används tänker jag att jag måste ta och göra något åt den bedrövliga värmen! Sedan blir det varmare och det glöms bort. Men nu har jag faktiskt tänkt ha det som ett litet "miniprojekt" här under min semester. Jag har också tidigare kört en vanlig "kylarrens" i hela systemet, vilket inte heller hjälpte mig märkbart.

Har funderat en del på vilket medel som är bäst för den typ av smuts som bildats där. Det är två saker jag skulle vilja prova rengöra med, Biltemas Trallrent i ganska hög koncentration, samt maskindiskmedel.

Jag kikade på Mackans garage när han fixade sin 240. Han körde maskindiskmedel, i hela systemet. Blev tydligen riktigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=RfUqbAEu9I8
För mig känns det som att jag helst skulle vilja koncentrera mig på värmepaketet, som Mazd. Men då har man problemet med att kunna cirkulera "soppan" på ett bra sätt.

Att bara försöka fylla värmepaketet med medel och låta det stå, sedan spola igenom med trädgårdsslangen är ju en ide, men det blir säkert mycket effektivare om man kan cirkulera medlet.

Tänkte att jag vill ha det som behövs hemma när jag sätter igång, och det jag funderar på är:
1) Vilken typ av slang kan vara lämplig att använda för att ansluta mot värmepaketet? Vilken ID skall slangen ha? För man har ju inte så tur att vanlig trädgårdsslang passar såklart...
2) För att slippa påverka övriga värmesystemet, vill man ju som Mazd gjorde, klämma ihop slangarna mot motorn så att det inte läcker och man får in luft. Istället för att tillverka sådana specialklämmork, kanske det kan funka med vanliga snabb-tvingar?
3) Visst lär man väl ändå få in en del luft i systemet efter proceduren? Kunde man släppa ut luft ur termostathuset, eller hur var det?
4) Vilken var in/ut av dom två anslutningarna? Tänker att man vill bak-blåsa systemet.

Den där pumpen du använde dig av mazd gick ju sönder. Kan det varit otur, eller har du någon annan ide om något bättre att använda för ändamålet?
Funderade lite på den här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... mp-238774/

Tack för tips!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Mazd »

Jag testade att lösa upp maskindiskmedel i vatten/glykol men det blev vita korn kvar i lösningen. Testa först det medel som du vill prova "utanför kylsystemet".

Vet inte varför min pump gav upp så snabbt med citronsyralösningen. Kanske syran eller kanske bara en dålig pump?

Anslutningarna till värmepaketet är tunna och mjuka så en riktigt mjuk gummislang är att föredra så att man inte behöver dra åt slangklämmorna så hårt för att få det tätt.

Varför använde inte jag snabbtvingar??? Kanske fick de inte plats... Kanske var jag, då som nu, dum i huvudet?

Kylsystemet på våra "GY (Golden Years)" luftar sig självt ganska snällt när motorn går. Möjligen får man lufta vid tomgångsventilen i efterhand.

Minns inte vilket som var in/ut på värme-elementet. Tror att jag ändå spolade åt båda hållen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Tack för bra svar, som vanligt! Just att rören är tunna/mjuka, så man inte råkar skada något.

Jag kommer säkert komma på varför snabbtving inte är optimalt, när jag provar! :think:

Gällande maskindiskmedel så kanske det är så att det fungerar bäst och löser sig om man stoppar det i hela kylsystemet och låter det cirkulera med relativt hög värme under ganska lång tid?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Mazd »

Det kanske inte är alla maskindiskmedel som har sådana där korn som det medel som jag testade. Jag värmde till sist test-lösningen på spisen, men kornen löstes inte upp...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Diskmedlet brukar ju alltid lösa sig i diskmaskinen, så man tycker det borde göra det även i värmepaketet. Men det är klart, i diskmaskinen så cirkulerar det kanske mer och blir ändå varmare.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Tänkte förbereda lite genom att skaffa slangar. Försökte möta utgående rör på plats, och fick det till just under 18mm. Rörändan har väl ”hullingar” så man borde få det tätt med en 19mm slang. Har nu sökt runt på Biltema, Jula och Clasohlssons hemsidor, utan att hitta något som verkar vettigt? Helst hade man ju haft transparanta slangar likt de (tryckluftsslangar?) du använder, Mazd. Hade dom passat på värmepaketet, och var hittade du dom?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Mazd »

Strax under 18mm stämmer nog bra som jag minns det när det gäller värmepaketets anslutningar. De genomskinliga armerade slangarna som jag använde hittade jag på Biltemas båtavdelning, men dessa är jättehårda och klart olämpliga att försöka dra åt runt värmepaketets mjuka anslutningar. Till det använde jag mjuka gummislangar ur bra-att-ha-samlingarna. Tror att det kan vara Jeep-värmeslangar från Toledo (OH) 1979.

Inte helt lätt att få tag på mjuka slangar. Swedol har gummislangar i diverse dimensioner, men även dessa är ganska hårda... En tanke slog mig nu; Cykelslang till race-däck??? Kanske värt att kolla?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Tack för ditt engagemang, som vanligt, Mazd!

Frugan hittade dom här på Biltema. Vad tros om 19mm varianten? Är röret tjockare i ändan?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000031441

Jag har nu varmkört och gjort lite före tester. Satte givare i fläktutblåsen och mätte:

Nedre/yttre slangen varmare = IN

Kört tills kylarfläkten starta
Fläktfart: 4
VentilLäge: längst vänster
Temp: 50,0c topp (efter varvning)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Började nu med att försöka få av den övre slangen. Går inte bra… Har vridit fram och tillbaka allt jag orkar med händerna, men orkar inte rubba den. Även provat WD40 i ändan, och bryta försiktigt med kofot samt även försiktigt med polygrip. Ska man måsta ge upp på detta? Är ju livrädd att paja värmepaketet.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Spola rent värmepaketet.

Inlägg av Speedo »

Räckte med att jag fick skriva av mig här lite, tydligen.
Eller det att WD40 hann verka och krypa in.

Alternera kofot, vrida för hand och WD40, var grejen! Nu grämer jag mig bara att jag inte har nåt att koppla på med. :cry:

5A1FCFE1-4D38-45A5-94C6-D9C23DB4347B.jpeg
Visad 3433 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar