Känsligt ställe: Luftintag

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Ok, tack för bra info och dokumentering!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Skönt med lågsäsong!!! Då kan jag umgås med mina bilar utan stress och få tummen ur med de saker som inte är akuta, men ändå måste göras någon gång.

Tog mig i kragen och tittade till luftintaget. Har kommit in vatten på golvet på passagerarsidan ett bra tag nu i 2,2-kombin. Och när jag felsökte kupéfläkten och tog bort plastskyddet under fläkten så var det sjö i skyddet.

Nu är det så rostigt runt luftintagets krage att jag inte tror på tätningsmedel längre, utan jag skrapade bort allt gammalt tätningsmedel och penslade på tunnflytande rostskyddsmedel (Hagmans T03) i två varv med mellantorkning. Förhoppningsvis tränger medlet in i läckorna och torkar där så att det blir tätt, och dessutom saktar ner rostförloppet lite.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Borde man inte, i förebyggande syfte, såsom mazdalover skrev för länge sedan tidigt i denna tråden, helt enkelt hälla T03 i dräneringen? Dvs, där vattnet normalt åker, då borde ju tätningsmedlet skapa en skyddande hinna och suga in i ev. rost i skarvar osv? Det borde ju vara tillräckligt tunt för att inte sätta igen någonting.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Jo, helt klart borde man förebygga problem på det här stället genom att först rengöra och sedan rostskydda med tunnflytande medel. Ingen risk att sätta igen någonstans med tex T03.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Jag tänkte utan att skruva isär något. Kanske bara skölja med en bra alkalie och vattenslang, sedan låta torka nån vecka.

Lite smuts/barr är nog inte så farligt. Blir en bra ”armering” till rostskyddsmedlet ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar