Hjulinställning enligt Vedbodsmodellen.

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Hjulinställning enligt Vedbodsmodellen.

Inlägg av Mazd »

Vet inte om det här är något att ta efter, men så här gör jag när jag ställer toe-in. Kanske kan fungera som varnande exempel om inte annat...

Jag använder två stora stålvinklar som jag klämmer fast i två hjulbultar så att de ligger an mot bromsskivans utsida. Binder upp bromsoken som annars är i vägen.

Har inga uppgifter om hjulvinklar på våra bilar, så jag ställde hjulen helt parallellt. Är nog inte helt fel på en framhjulsdriven bil...
Kollar lutningen i dörrhålet som referens.
Kollar lutningen i dörrhålet som referens.
Visad 5993 gånger
Ser till att stålvinklarna har samma lutning genom att sätta pallbockar under. Det finns faktiskt en passage rakt genom motorrummet för att mäta avståndet mellan stålvinklarna bakom bromsskivorna.
Ser till att stålvinklarna har samma lutning genom att sätta pallbockar under. Det finns faktiskt en passage rakt genom motorrummet för att mäta avståndet mellan stålvinklarna bakom bromsskivorna.
Visad 5993 gånger
Sedan mäter jag avståndet längst fram.
Sedan mäter jag avståndet längst fram.
Visad 5993 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hjulinställning enligt Vedbodsmodellen.

Inlägg av Speedo »

Såg avancerat ut det där! Det skall nog inte vara helt rakt, men jag vet inte hur stor inverkan det har i praktiken.

Jag skulle kunna scanna in min senaste hjulinställning på Mazdan, där står alla värden... (Min GY (Golden Years) fick smaka laser;))
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Hjulinställning enligt Vedbodsmodellen.

Inlägg av Mazd »

I brist på annat så läste jag lite om fordonsdynamik i SFRO:s bygghandbok. (Bra bok om man ska bygga sig en hotrod eller en chopper eller meka Mazda i en vedbod.) Där stod att framhjulen oftast ska stå lite toe-in på bakhjulsdrivna bilar, och ofta i stort sett neutralt eller t om lite toe-out på framhjulsdrivna bilar.

Innan jag hittade på det här med stålvinklarna så lekte jag med tanken att skaffa ett, eller helst två, små laserpass. Men jag är för snål. Stålvinklarna hittade jag för länge sedan i en container. De var märkta "kass"...

Var justerar man camber på våra bilar förresten? Fästet mellan fjäderbenet och nav-vad-det-nu-heter, eller? (Inte mycket spel där.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar