känsligt ställe: bältes lås fram

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

känsligt ställe: bältes lås fram

Inlägg av mazdalover »

fick problemet på 16v och har haft felet på båda mina framsäten på kombin.

felet orsakas av knappen som man släpper bältet med spricker och trillar småbitar ner i bältes låset (man ser oftast att kanten på knappen där man stoppar in bältet är inte rak utan det fattas lite), vilket gör att det kan regera skumt tex:

1.inte låsa bältet ordentligt så att det lossnar i krock!!!! (hemsk tanke men har hänt)
2. bältet fastnar inte
3. bältet lossnar inte
4. bältet kan vara svårt att sätta i eller ta ut
finns säker andra symtom men detta är dom som jag känner till

bälteslåset sitter fast med en 17mm bult i stolens bakkant.
kåpan som sitter runt bälteslåset är limmat men går att dela om man är försiktig.
när man fått isär det kan man göra rent och få bort skitet som gör att bälteslåset inte funkar som det ska.
passa på att göra rent så got du kan och smörj upp bältes låset med ett tunt fett (white grease funkar superfint).
se till att limytorna är rena limma ihopp det om du vill vara seriös (tejp runt om om du vill vara oseriös).
montera tillbaka bälteslåset på stolen (kan vara lite trång och struligt beroende vilken mittkonsol man har).
njut av att bältet funkar och att du eller dina passagerare kan åka tryggt igen

mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: känsligt ställe: bältes lås fram

Inlägg av Mazd »

-Bra info.

Har inte hänt mig ännu. (Däremot är alla säkerhetsbälten i mina bilar otroligt sega att rulla ihop sig. Någon som vet varför?)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: känsligt ställe: bältes lås fram

Inlägg av Speedo »

Tack för den guiden. Inget som hänt här heller, ännu...

Dåligt upprullande bälten verkar vara en GY (Golden Years)-sjuka. Har haft det på min sedan jag köpte den. Faktum är att jag tidigt var till skroten och köpte ett annat bälte och bytte, men det blev inte bättre.

Lite lustigt nog var det precis ett inlägg om detta i Toyotaforumet. Det pratas om att tvätta bältet med "hårschampo" och även att spreja det med silikonspray.

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 893311fabf
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: känsligt ställe: bältes lås fram

Inlägg av mazdalover »

silikonsprej funkar har gjort det på mina bilar. det är friktionen i bältet som gör det segt att rulla upp
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: känsligt ställe: bältes lås fram

Inlägg av Speedo »

Skulle vara kul att ge det tipset inför en billackerare... ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: känsligt ställe: bältes lås fram

Inlägg av Mazd »

Ska testa både tvätt och silikonspray vid tillfälle. Tack för tippset!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar