En studie i motgångar

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

En studie i motgångar

Inlägg av Mazd »

Nu har jag fått nya framhjulslager monterade på 2,2-kombin. Men det var inte helt smärtfritt. Nav-muttrarna satt som berget. Några bilder och beskrivningar att njuta av...
Började optimistiskt med 1/2"-hylsa, 1/2"-3/4"-adapter, 3/4" t-handtag och förlängningsrör. Värmde muttern. Hjulet spann mot golvet trots träkloss. Sänkte ringtrycket till drygt 1kg för bättre grepp mot golvet. Förlängningsröret böjdes och 1/2"-tappen i adaptern gick av.
Började optimistiskt med 1/2"-hylsa, 1/2"-3/4"-adapter, 3/4" t-handtag och förlängningsrör. Värmde muttern. Hjulet spann mot golvet trots träkloss. Sänkte ringtrycket till drygt 1kg för bättre grepp mot golvet. Förlängningsröret böjdes och 1/2"-tappen i adaptern gick av.
Visad 6755 gånger
Svetsade ihop två kraftiga rörbitar till ett T. Svetsade fast konstruktionen på nav-muttern (massor av värme). På med hjulet igen. Satte ett spett i T-röret och hängde mig på. T-röret sprack.
Svetsade ihop två kraftiga rörbitar till ett T. Svetsade fast konstruktionen på nav-muttern (massor av värme). På med hjulet igen. Satte ett spett i T-röret och hängde mig på. T-röret sprack.
Visad 6755 gånger
Det slutade med att jag försvagade muttern med borr och roterande fil på två motsatta sidor. Sedan satte jag en domkraft under som mothåll mot golvet och slog loss/spräckte nav-muttern med jättehuggmejsel och handslägga. Äntligen lossnade den.
Kan passa på att visa vad som var kvar av broms-sköldarna fram också. Det verkar saknas en del, om man säger så.
Kan passa på att visa vad som var kvar av broms-sköldarna fram också. Det verkar saknas en del, om man säger så.
Visad 6755 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En studie i motgångar

Inlägg av Speedo »

Oj oj... våldsamt! Har du inte haft lös dom nån gång tidigare när du bytt drivaxeldamasker eller nåt? Mina satt inte så fruktansvärt vill jag minnas...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: En studie i motgångar

Inlägg av Mazd »

Nej, på denna bilen har jag nog aldrig haft loss dessa muttrar.

Kommer ihåg att jag spräckte en hylsa på en navmutter på 16v-kombin en gång. I övrigt har jag inte haft några problem med dessa förrän nu.

(Jag brukar byta drivknutsdamasker genom att ta isär den inre knuten och låta allt sitta kvar på bilen.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En studie i motgångar

Inlägg av Speedo »

Just ja.. när jag bökade sist så tog jag ju också isär där, men då tog jag ändå lös hela axeln. Men om man kan få isär det där och trä på damasken den vägen blir det ju klart snabbast/enklast.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: En studie i motgångar

Inlägg av Mazd »

Ja, jag föredrar det sättet. Lite halvpilligt med de stora lagerkulorna i inre knuten, men man får nytt fett i inre knuten och riskerar inte skada eller smuts i packboxen mellan yttre drivknuten och hjullagret. Och när man ändå håller på med denna metod, så är det frestande att byta den inre damasken också i förebyggande syfte, vilket inte är helt tokigt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar