Rep av stolsvärme

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Rep av stolsvärme

Inlägg av Speedo »

Det kan bli kallt om rumpan när stolsvärmen gått sönder. Och jag kan tänka mig att på många av de GYs som fortfarande rullar där ute, så är just denna paj. Det räcker med ett knä i stolen, eller helt enkelt bara åldersutmattning för att en slinga skall gå av och allt dör. För den som inte nöjer sig med en värmedyna uppepå, som glider omkring och definitivt inte ser original ut, så finns bara en sak att göra. Riva ut stolen och ersätta värmaren med en ny...

Det är andra gången jag byter på min nu, och bägge gånger var det ett bränn-märke där slingan gått av. Det finns som vanligt olika märken på utbytes-värmarna. Bägge gången handlade jag på Mekonomen, denna gången av märket "Pebe" (som är kända för sina gummimattor) och förra gången någon annan variant (kommer ej ihåg märke). Den förra varianten jag hade (som jag rev ut nu) var ganska smal och lång. Så smal så den värmde inte ända ut på dynan, och så lång så den tvingades gå ner på framsidan av stolen. Just i vecket hade den brunnit av nu, antagligen för att det blev för mycket rörelse där när man satte sig i stolen.
image.jpg
Visad 5824 gånger
Pebe som jag köpte nu var nästan fyrkantig. Längden var perfekt, men faktum är att den var för bred för att få plats, så först tänkte jag att det var kört. Sedan höll jag upp den mot ljuset och kunde se att slingorna inte gick ända längst ut i skumgummiskivan dom sitter i, så jag tog saxen och klippte till den. Sedan var det precis så jag fick dit den, med lite vilja.

Stegen är som följer.

1. Skruva loss och ta ut stolen. Första gången jag skulle göra det tänkte jag att det skulle vara bökigt, men det är otroligt enkelt. Två bultar i framkant (ofta rostiga av någon anledning?) och sedan där bak sitter två täcklock med var sin bult/mutter under.

2. Vicka bak stolen och lägg nån lampa under och koppla ur kontakt-donet till stolsvärmen. Sedan är det bara lyfta ut den.

3. Enklast sedan är om man tar loss hela sitt-dynan från stol-chassit. Den sitter i fyra stora stjärnskruvar under och två bultar från sidan (12'ans nyckel). För att komma åt denna bult måste man dock först skruva loss sidoplasten som sitter i små skruvar.

4. Sedan börjar pillret. Överdraget sitter fäst med spiralformade tjocka och styva ståltrådar. Jag tog bort alla, men man kan nog klara sig med att ta bort färre. Tar man bort alla lossar bottenplåten som skumgummit vilar i (och ringarna sitter i).

5. Nu kan man dra ut den gamla värmaren, och sedan skjuta in den nya. Min Pebe var som sagt väldigt tajt, så jag fick lirka och "massera" ett bra tag för att få den ordentligt på plats.

Jag klippte kabeln på den nya värmaren, för att kunna trä den genom baken och ner under stolen. Sedan använde jag bara en sockerbit för att skarva ihop den igen. Finns säkert andra metoder, men det är väldigt trångt och få förbi en kopplingskontakt var stört omöjligt.

6. Stolsryggen bytte jag första gången, men inte denna gång eftersom jag ohm-mätte den och hade kring 1,6ohm. Så det kan vara värt att kolla som man inte river upp det i onödan. Kolla också att ersättningvärmaren har ungefär samma ohm-tal som den som satt tidigare, för annars kanske den inte fungerar så bra ihop med stolsdelen och du kan få en ojämn fördelning av värmen som resultat. Tänk på att stol och rygg är kopplade i serie. Det innebär ju också att om en slinga går av i sittdelen så slutar även ryggen bli varm.

Klart! Nu är det bara att skruva ihop allt igen. Åter igen blir det piller med dessa metall-ringar som håller klädseln på plats. Jag rekommenderar att avsätta en kväll till detta arbete. ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rep av stolsvärme

Inlägg av Mazd »

Bra guide för detta jobb, Speedo!

Mina stolsvärmare fungerar ännu, men det är väl bara en tidsfråga...

Skapliga brännmärken det blir. Känns nästan lite läskigt, men det är väl lite flamskyddsmedel kvar i stolarna får man anta.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rep av stolsvärme

Inlägg av Speedo »

Ja, jag blev också lite skrämd. Hade brännt ett ganska djupt hål i stoppningen/skumgummit också. Man tänker att det skulle ha kunnat leda till en brand, men det är nog som du säger flamskyddsmedel.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar