Startmotorn är stendöd.

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Startmotorn är stendöd.

Inlägg av Mazd »

2,2-kombin; Nu har det hänt för andra gången. Jag har kört bilen några mil, stängt av motorn och låtit bilen stå en kort stund. När jag sedan ska starta så är startmotorn stendöd. Inget klick från solenoiden eller annat ljud från startmotorn. Tändningen går på och jag kan höra soppapumpen när jag vrider på nyckeln. Men om jag knackar lite på startmotorn med en hammare och försöker igen så startar den snällt. Samma sak båda gångerna som detta har hänt. Första gången var i våras.

Nu är det alltså dags att kika lite på startmotorn, så det kommer jag att rapportera om här inom kort. Vi hörs! :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Startmotorn är stendöd.

Inlägg av Speedo »

Ahh.. spännande. Det var en första för startmotorn! Otroligt egentligen att man under alla år aldrig hört någon som haft något problem med startmotorn någonsin...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Startmotorn är stendöd.

Inlägg av Mazd »

Jo, våra startmotorer verkar hänga med länge... Har börjat så smått med steg ett; Röja i verkstaden så att bilen får plats.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Startmotorn är stendöd.

Inlägg av Mazd »

Spenderade en stund av födelsedagen i gruset under hatchbacken som är donator av startmotor till 2,2-kombin. Att få loss startmotorn är i princip mycket enkelt, men visade sig ändå innebära lite pyssel för det var lite halvsvårt att komma åt. Till viss del var det nog för att jag höll på utomhus och dessutom inte kunde hissa upp bilen ordentligt.

I morgon tänkte jag fortsätta och göra bytet på 2,2-kombin. Får se om det går lättare i verkstaden. Då blir det bilder också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Startmotorn är stendöd.

Inlägg av Mazd »

Nu sitter hatchbackens startmotor på 2,2-kombin. Tänkte försöka beskriva proceduren.

Hissa upp bilens front ordentligt. Lossa jordkabeln från batteriet.

Från undersidan: Lossa lilla kabeln till solenoiden. Lossa övre stora kabeln till solenoiden. Se bild. Det är lite svårt att komma åt, men man får upp händerna trots katalysatorn. Enligt verkstadshandboken så ska man ta demontera staget mellan motorblock och insug. Det behövs inte. Om man vinklar startmotorns bakände lite uppåt vid demontering/montering så går den fri från staget och oljefiltret. Kan vara bra att veta vid en roadside repair, så jag var tvungen att prova.

Från motorrummet: Demontera luftsnorkeln mellan luftfilter och insug. Har ni kvar resonansdämparen under luftsnorkeln så ta bort den också. (Gärna permanent och plugga hålet i luftsnorkeln.) Lossa startmotorns två övre fästbultar och ta bort dem helt. Se bild.

Från undersidan: Lossa startmotorns undre fästbult. Denna bult är lite svår att se, men går ganska bra att komma åt ändå. Startmotorn är nu lös och går att plocka bort genom att vinkla den enligt ovan.

Återmontering: Samma sak fast i omvänd ordning så att säga.

2,2-kombin startar fint med den donerade startmotorn, så operationen får betraktas som lyckad. Får se om jag plockar ner den gamla startmotorn av nyfikenhet. Inte omöjligt. I så fall återkommer jag i tråden om jag hittar något spännande.
Så här dåligt syns det från undersidan.
Så här dåligt syns det från undersidan.
Visad 7616 gånger
För att förtydliga; De inringade grejerna är det som ska lossas underifrån.
För att förtydliga; De inringade grejerna är det som ska lossas underifrån.
Visad 7616 gånger
Här är startmotorns övre fästbultar.
Här är startmotorns övre fästbultar.
Visad 7616 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Startmotorn är stendöd.

Inlägg av Speedo »

Fint med illustrationer och allt! Yterligare en fin guide här...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar