Framvagnstips. Yttre styrled och bärarm.

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Framvagnstips. Yttre styrled och bärarm.

Inlägg av Mazd »

Ibland går det hur lätt som helst, och ibland verkar det närmast omöjligt. Jag avser naturligtvis att skilja yttre styrleden från navets styrarm. Hittills har min favoritmetod varit; Lossa kronmuttern, vända på den och skruva på den med släta sidan neråt så långt att den är jämn med änden på styrledsbulten. Och så på med kopparslägga underifrån, gärna medan man håller något tungt mothåll på översidan av styrarmen. (Det finns ju speciella verktyg för ändamålet, men de brukar man behöva tvinga in ganska långt mellan styrled och styrarm och det är inget vidare för styrledens damask.) Testade i stället att sätta press på styrleden med en vanlig avdragare som greppade fint om styrarmen utan att ligga emot damasken. Jag hade kronmuttern på baklänges och en bit kopparplåt emellan. Så knackade jag på styrarmen från sidan med mejselhammare och trubbig mejsel. Styrleden släppte snällt. :thumbup:

Bosse bildoktorn visade en grej som verkar vettig för att skona bussningarna i bärarmarna, och som jag alltid praktiserar. För att undvika onödig vridning i gummit så ska bilen vila med sin tyngd på hjulen innan man drar åt bultarna i bärarmarna. På våra bilar är det omöjligt att komma åt de bakre bultarna med bilen på marken. Så med bilen på bockar sätter jag en domkraft under spindelleden och hissar tills bilen lättar från bocken och bärarmen står i samma läge som med bilen på marken. Sedan drar jag åt bultarna.
DSCN0910b.jpg
Visad 3894 gånger
DSCN0918b.jpg
Visad 3894 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).