En del fel hos Biltema

Köpt en riktigt dålig piratdel någonstans? Ta tillfället och varna andra från att begå samma misstag.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

En del fel hos Biltema

Inlägg av Mazd »

Ett par fel i Biltemas sortiment har jag råkat ut för eller upptäckt genom åren. Är inte så högtidlig så jag anger artikelnummer för jag skriver ur minnet.

Fördelarlocken som ska passa till 2,2i 12v ser helt annorlunda ut.
Tändkabelsatserna till 2,2i 12v fungerar, men kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket är flera decimeter för lång.
Yttre drivknutsdamaskerna till 88-91 är för små.
Bromsklossarna fram till 88-91 med ABS är för stora. Ska vara samma som till bilar utan ABS.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Speedo »

Kanoninfo där, Mazd!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Tarasus »

Jag köper mycket ifrån Biltema, kablar, oljor, tillbehör mm men aldrig reservdelar. Litar inte på dom för 5 öre längre. Dålig/ingen passform, skrämmande kvalitet på vissa bromsdetaljer, t.ex bromsbelägg som föll isär i bitar efter några veckor, bromsskivor som rostar fortare än något jag nånsin sett, drivknutar som håller en dag, stötdämpare som hänger med några månader osv... Om jag ska laga bilen så lägger jag några kronor extra och köper ifrån mekonomen, det har hittills visat sig rätt vettigt för farsan köper allt från biltema och jag kan inte göra annat än att garva åt han varje gång han står och klagar på kvaliteten på det han bytte ut för några veckor sedan :D Men lustigt nog så är inte allt skit, måste bara vara det att dom har oerhört ojämn kvalitet på sina varor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Speedo »

Jag tror det handlar om att hitta guldkornen.

Biltema har ju olika leverantörer. Vissar kanske är bra, och andra dåliga. Jag har också hört folk som klagat över grejer med urusel kvalité. Men jag har även hört om grejer som fungerar jätte bra. Peter H på motorforum.nu talar sig varm för deras lambdasonder och bränslepumpar vetjag. Han jobbar som bilmek och har bytt massor och aldrig haft problem. Sen har jag själv sett att tex deras luftfilter är bättre konstruerade och mer lik originalet än Mekonomens. Mekonomen har tyvärr också en hel del skit, medan annat kan vara kanonbra.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Mazd »

Jag har haft problem med bromsskivor och fjädrar från Biltema. Men det var många, många år sedan. På senare tid tycker jag nog att det mesta jag köpt där har fungerat bra. Har handlat mycket på mekonomen också men tycker att dom har trissat upp priserna på sistone. (Höll på att baxna över lite avgasgrejer till morsans Golf för inte länge sedan.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av eraezer »

Grejen är den att man ska kunna ställa krav även på delar från biltema.
Delarna säljs ju ändå som fungerade reservdelar och ska kunna hanteras som sådana.

Biltema delar leverantörer med andra butiker, skillnaden kan vara hur produkten har paketerats.

Det enda jag är missnöjd med ang biltema är deras bromsslangar (hade det på min GC), mina höll i 2år sedan var gummit sprucket i båda ändar. Så dåligt ska det inte vara.

På min GD kör jag med biltemas länkarmar fram. Gummit i dom får gärna bli dåligt så jag får testa polybussningar fram :twisted:
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Speedo »

Min polare köpte länkarmar (tror jag) till sin BMW efterssom han fått anmärkningar på besiktningen. Köpte biltema och nu två år senare blev det anmärkning igen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av eraezer »

Gjorde han något med sina innan han monterade dom?

Jag behandlar alla delar på samma sätt oavsett om dom är nya eller gamla och rostiga:
slipar ner (tar bort rost om det finns), lackar med hagmans ca primer och sedan på med hammarlack
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Speedo »

Sorry.. misstog mig, det var leder som glappade. Styrleder eller spindelleder...

Men du har helt rätt att man skall måla även nya grejer. Jag målade tex min slutburk med avgasrörsfärg, och det har nog gjort att den hållit sig fräshare, helt klart.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Mazd »

Kom på att jag nog borde skriva något bra om Biltema också. För vad sägs om kompletta länkarmar fram med spindelled för 499kr? Eller nytt bakre bromsok för 599kr? Sådana priser kan man leva med. Bytte nyligen till Biltema-ok bak på 16v:n. Hoppas att jag inte får anledning att varna för dom!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar