Provköp från bildelaronline24.se

Köpt en riktigt dålig piratdel någonstans? Ta tillfället och varna andra från att begå samma misstag.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Provköp från bildelaronline24.se

Inlägg av Mazd »

Har inte fått den senaste beställningen ännu, och förra gången var det inga gummigrejer, så jag återkommer med svar när jag fått grejerna. Man får ofta välja mellan olika varumärken på samma sorts reservdel. När det gäller just drivknutsdamaskerna så valde jag märket Spidan för det var det enda jag kände igen. Har köpt Spidan-damasker tidigare på Mekonomen och de är lite tjocka och klumpiga men de har hållit bra.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Provköp från bildelaronline24.se

Inlägg av Speedo »

Så det är rent märkesprylar till så billiga priser... Otroligt!
Jag känner också igen Spidan. Kan nog tänka det är sådana jag har nu.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Provköp från bildelaronline24.se

Inlägg av Mazd »

Det kan skilja ganska mycket i pris beroende på vilket märke man väljer på en reservdel.

Spidan-damaskerna var dock inte så mycket dyrare än de billigare märkena som jag inte känner till.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Provköp från bildelaronline24.se

Inlägg av Mazd »

Idag packade jag upp senaste leveransen från bildelaronline24.se, och började med drivknutsdamakserna. Damaskerna till de inre drivknutarna var helt fel. Alldeles för små. Jag tyckte att jag var noga och dubbelkollade allt när jag beställde, men det kan ändå lika gärna vara jag som gjort fel som att jag fått fel grejer. En hundring styck kostade de så...Inte hela världen. Som tur var, så är de gamla inre damaskerna i väldigt bra skick utan några synliga sprickor. Jag hade bara tänkt att byta dem i förebyggande syfte när jag ändå bytte de yttre, eftersom delarna var så billiga. Men där fick jag.

De yttre damaskerna, ja... De verkade vara "en halv storlek" för stora. Men detta har hänt mig tidigare med damasker av samma märke (Spidan) som jag köpt på Mekonomen. Det har gått att använda dem om man drar åt låsbanden som bara den. Det stora låsbandet var dessutom för stort även på innersta hacket, så jag gjorde en tight bockning "typ mätmask" på låsbandet för att korta det lite, och då gick det att dra åt bra.

(Min coupé är tidigare servad på en Mekonomenverkstad och den hade en bytt yttre damask. Det var en stor damask med det stora låsbandet väldigt dåligt åtdraget. Fullt med vatten och skit i och knuten kaputt. Gissar på en Spidan-damask med för stort låsband.)


Vidare så packade jag upp spindellederna. Det var helt rätt grejor, som dessutom hade ett gängat hål i botten och en medföljande smörjnippel! Vintage. Detta gladde mig tills jag skulle pressa i den första spindelleden i länkarmen och lyckades få gummitätningen i kläm så den gick sönder totalt. :evil: Då var det inte roligt alls längre. Flyttade över gummitätningen från den ännu inte monterade spindelleden och skrev upp en spindelled till på inköpslistan. Ca 80kr.

Således knappa 300kr back idag. :thumbdown:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Provköp från bildelaronline24.se

Inlägg av Speedo »

Ja det är tyvärr inte alltid det går som man tänkt... Men spindelleden var rätt annars? 80kr lät ju oförskämt billigt, och med smörjnippel och allt!

Kan föresten nämna att jag fortfarande har en komplett drivaxel liggandes som jag köpte för 500kr på en skrot som jag aldrig kom till användning (bägge knutarna skar pga. jag fått fel fett från Mazda, vilket dom stod för).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Provköp från bildelaronline24.se

Inlägg av Mazd »

Jo, spindelleden passade perfekt och hade förutom smörjnippel ett spår och låsring för att säkra den extra efter ipressning. Inte produktens fel på något sätt att jag hade sönder den. I fortsättningen ska jag demontera gummitätningen innan jag pressar i spindelleden. Man lär så länge man lever.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Provköp från bildelaronline24.se

Inlägg av Speedo »

Ok. Ja, olyckor händer ju, så är det.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar