Servorör
Postat: lör 26 jan 2013, 12:01
Alla som någon gång haft loss främre kofångaren vet nog att det bara är en tidsfråga innan det rostar hål på "kylslingan" till servon. Naturligvis förtränger man det genast eftersom det antagligen var en helt annan anledning till att man plockade bort kofångaren in the first place.
Men efter att ha blundat för de små mängder ATF som jag fått toppa upp servobehållaren med på 2,2-kombin under vintern var det dags att öppna ögonen när det nu började bildas en liten röd pöl framför höger framhjul.
Att få loss kofångaren för att komma åt är inte så lurigt fastän det ser mycket ut kan jag tala om för den som aldrig har behövt göra det. Det värsta är skruven som håller bakkant på kofångaren i framskärmen. Troligen helt fastrostat trots plastclips. Bara att förstöra oftast. Men det går lätt att byta mot grov plåtskruv och metallclip eller ännu bättre; rostfri bult och mutter. Kofångarens lilla klena stag nedtill på sidorna ska man kanske inte heller ha så stora förhoppningar om att få loss hela. Mina var avrostade på båda sidorna så jag drar slutsatsen att de inte behövs, och därmed inte behöver lagas.
Möjligen är man inte tvungen att demontera strålkastarna, men det blir så mycket lättare att komma åt och det är dessutom snabbt och lätt gjort.
Hade varken rör eller ens slang hemma att laga det sönderrostade röret med, men som tur var var rosthålet precis vid andra "förtjockningen" i ena änden av röret. Så det gick att kapa båda rörändarna vid hålet och trä in ändarna längre i slangarna. Resten av röret är inte heller vackert så det måste bytas förr eller senare, men för stunden är problemet förhoppningsvis löst.
Men efter att ha blundat för de små mängder ATF som jag fått toppa upp servobehållaren med på 2,2-kombin under vintern var det dags att öppna ögonen när det nu började bildas en liten röd pöl framför höger framhjul.
Att få loss kofångaren för att komma åt är inte så lurigt fastän det ser mycket ut kan jag tala om för den som aldrig har behövt göra det. Det värsta är skruven som håller bakkant på kofångaren i framskärmen. Troligen helt fastrostat trots plastclips. Bara att förstöra oftast. Men det går lätt att byta mot grov plåtskruv och metallclip eller ännu bättre; rostfri bult och mutter. Kofångarens lilla klena stag nedtill på sidorna ska man kanske inte heller ha så stora förhoppningar om att få loss hela. Mina var avrostade på båda sidorna så jag drar slutsatsen att de inte behövs, och därmed inte behöver lagas.
Möjligen är man inte tvungen att demontera strålkastarna, men det blir så mycket lättare att komma åt och det är dessutom snabbt och lätt gjort.
Hade varken rör eller ens slang hemma att laga det sönderrostade röret med, men som tur var var rosthålet precis vid andra "förtjockningen" i ena änden av röret. Så det gick att kapa båda rörändarna vid hålet och trä in ändarna längre i slangarna. Resten av röret är inte heller vackert så det måste bytas förr eller senare, men för stunden är problemet förhoppningsvis löst.