Dags för ett litet projekt igen. Tändningslåset på Mrs Mazd's 2,0 8V kombi ska bytas. När jag skaffade den bilen så var låscylindern bytt efter ett stöldförsök. Tändningsnyckeln var inte samma som till dörrarna. Den såg dessutom väldigt nedfilad ut och var lite vriden. Den har inte blivit bättre med tiden... Nyckeln är ibland nästan omöjlig att vrida i låset, och i förrgår dog bilen vid passage över en vägbula, för att sedan genast gå att starta igen.
Nu har jag plockat hela enheten med lås, rattlås och strömbrytare (och friskare nyckel) från 2,2 12V hatchbacken. Tanken är att flytta över hela enheten till Mrs Mazd's bil. Då kommer fortsättning på den här tråden med bilder.
Byta tändningslås. Hela enheten.
Byta tändningslås. Hela enheten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta tändningslås. Hela enheten.
En bit kraftig ståltråd, en stjärnmejsel, en spårskruvmejsel och en bra polygrip. Har man det så kan man öppna, starta och köra iväg med en "GY (Golden Years)" utan att förstöra en enda grej. Så att tappa bilnyckeln är ingen stor grej. Ska inte beskriva proceduren här, men jag kanske gör en beskrivning att PM:a pålitliga användare om intresse finns.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta tändningslås. Hela enheten.
Delarna från hatchbacken visade sig vara sämre än de som skulle bytas ut. Nyckeln gick att dra ur låset med tändningen på och kontakterna såg mera slitna ut och vid prov visade sig ett jätteglapp vid läge II. Tillbaka med samma grejer som från början alltså efter rengöring av kontaktytor och smörjning av lås. Mycket lärdomar inhämtades så helt meningslöst var det ändå inte.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).