Xenon-konvertera!

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Xenon-konvertera!

Inlägg av Speedo »

Tänkte testa att konvertera helljuset på Mazdan till 55w xenon och se hur det blir. Sägs ge minst 300% mer ljus. Grejen är att det är faktiskt ganska billigt; under 600kr! Om ökningen blir riktigt bra kör jag sen samma på Toyotan. I annat fall skaffar jag extraljus till Toyotan istället (som vi kör mer med).

Sen är det ju lite coolt med xenon på en Mazda från -90.
Det är det här kittet jag tänkt köpa och det borde passa (visst körs helljuset på en egen H4 lampa?):
http://www.vvme.com/5055w-h49003hb2-hid ... h=44_45_22
Ser ut att bli kring 420kr + frakt, för båda sidor.
Vore ju inte fel att få bättre helljus på Mazdan utan att behöva hänga på några groteska extraljus som inkräktar på den ursprungligt eminenta och genomtänkta designen ;)

Nån av er som gått i samma tankar, eller rentutav redan testat?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av Speedo »

Skit skit... lade beställningen igår kväll. Idag på jobbet när jag satt och funderade och pratade med kollegorna, så fick jag en dålig vibb. Ringde till Mazda här för att få klarhet, och då var det ju självklart en H1 lampa till helljuset (vilket inte nämns någonstans på hela nätet). Med facit i hand skulle jag ju plockat lös lampan hel enkelt, men då philips lampguide sa att helljuset var en H4 osv trodde jag det var lugnt.

När jag kontaktade vvme:s support hade dom oturligt nog precis skickat paketet. Har mailat DHL och hört om dom kan returnera paketet direkt. vvme skulle returnera pengarna så fort dom såg "return" flaggan hos DHL. Tror jag lägger en beställning på ett H1 kit direkt ändå så man slipper onödig väntan.

Jaja... shit happens. Som tur är så är det ju inte så väldans dyra prylar det handlar om...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av Speedo »

Dööött vare här... kanske är mina xenon projekt som är så tråkiga? :oops:

Nu har jag iaf beställt ett H1 kit. Försöker kontakta DHL för att returnera H4 kittet ASAP. I värsta fall blir det väl en blocket annons eller nåt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av mazdalover »

du har både h4 och h1 lampa i orginalljusen :P
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av Mazd »

Det är väl H4 som vanligt med hel- och halvljus, och sedan även sparata H1 med egna reflektorer som går på vid helljus som "inbyggda extraljus"?

Coolt projekt! Blir det bra så är det inte omöjligt att jag härmar efter.

(Är i Härnösand och skruvar Micra för tillfället, så det blir inte mycket tid vid datorn.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av Speedo »

Ahh... ja, om jag bara vetat det innan jag beställde H4 kittet. (Har alltid varit förvirrad när det gäller lamptyper). Och frågan är hur det fungerar? Skall vara "single beam" men om H4 skall inehålla både hel och halvljus är frågan hur xenon lampan fungerar. Visst vore det najs med konverterat halvljus också, men då måste man ju koppla om vid besiktningarna...

Jo, det är föressten det här kittet jag nu (också) beställt:
http://www.vvme.com/5055w-h1-hid-conver ... h=44_45_14
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av Speedo »

Sådär, konverterat och klart! Och jag säger bara jösses, vilket ljus!! Jag höll på att trilla baklänges när jag testkörde. Jag har tagit lite bilder från monteringen, och för att väcka lite intresse så börjar jag raskt med första testkörningen där jag jämför med originalljuset:
Intressant nog blir hela ljusbilden "större" åt alla håll. Detta märktes också sedan när jag körde på en testrunda. Det blev ljust ända uppi träden! För övrigt kan man nästan tro att det är något fel på det vanliga helljuset. Det ser löjligt ut i jämförelse, helt enkelt.
Intressant nog blir hela ljusbilden "större" åt alla håll. Detta märktes också sedan när jag körde på en testrunda. Det blev ljust ända uppi träden! För övrigt kan man nästan tro att det är något fel på det vanliga helljuset. Det ser löjligt ut i jämförelse, helt enkelt.
Visad 14739 gånger
Svårt att fota skillnaden så här. Men xenonlampan ser nästan ut att lysa utanför reflektorn :)
Svårt att fota skillnaden så här. Men xenonlampan ser nästan ut att lysa utanför reflektorn :)
Visad 14739 gånger
Okey, tillbaka till början... så här såg innehållet ut i kartongen. Komplett med två balaster, två lampor, hållare för balasterna och allt kablage man behöver. Till och med skruvar till hållarna, som otroligt nog passade "bolt on" i de hål jag hittade i motorrummet. Allt detta för 545kr inkl. frakt! Snacka om prisvärd uppgradering av helljuset...
Lamporna ligger ordentligt skyddade.
Lamporna ligger ordentligt skyddade.
Visad 14739 gånger
En "mod" man måste göra är att borra hål i locken, vilket jag gjort här. Snyggade sedan till hålen lite med en kniv. Locken jag borrat kom faktiskt från en skrotad bil, så jag hade kvar originalen och kunde gå tillbaka om något skulle gå snett.
En "mod" man måste göra är att borra hål i locken, vilket jag gjort här. Snyggade sedan till hålen lite med en kniv. Locken jag borrat kom faktiskt från en skrotad bil, så jag hade kvar originalen och kunde gå tillbaka om något skulle gå snett.
Visad 14739 gånger
Kablarna genomträdda och gummitätningen på plats. Kabelskon till "jord" var för liten, så även om det går att få det att fungera så är det rekommenderat att klippa kabeln och sätta dit en större. Enda anslutningarna man gör mot bilens elsystem är alltså två kablar direkt mot de som tidigare gick till H1 halogenlampan. För att vara extra noga körde jag ett varv eltejp över kopplingarna. Dessa kopplingar döljs sedan innanför locket.
Kablarna genomträdda och gummitätningen på plats. Kabelskon till "jord" var för liten, så även om det går att få det att fungera så är det rekommenderat att klippa kabeln och sätta dit en större. Enda anslutningarna man gör mot bilens elsystem är alltså två kablar direkt mot de som tidigare gick till H1 halogenlampan. För att vara extra noga körde jag ett varv eltejp över kopplingarna. Dessa kopplingar döljs sedan innanför locket.
Visad 14739 gånger
Här är allt på plats. Mjukt och fint gummi i genomföringen. Borde bli tätt...
Här är allt på plats. Mjukt och fint gummi i genomföringen. Borde bli tätt...
Visad 14739 gånger
Titta i mitten på bilden, så ser ni var jag valde att montera balasten för vänster ljus (bredvid kylaren).
Titta i mitten på bilden, så ser ni var jag valde att montera balasten för vänster ljus (bredvid kylaren).
Visad 14739 gånger
Allt klart och alla kablar "strappade". På bilden syns var jag valde att sätta balasten för höger ljus. Motsvarande ställe bredvid kylaren passade inte lika bra på den här sidan.
Allt klart och alla kablar "strappade". På bilden syns var jag valde att sätta balasten för höger ljus. Motsvarande ställe bredvid kylaren passade inte lika bra på den här sidan.
Visad 14739 gånger
Thats it! Mycket nöjd. Om någon annan här väljer att göra denna xenonkonvertering, får ni gärna tala om/visa ifall ni hittar något annat bra ställe att sätta balasterna på. Är sugen på att göra samma sak på Toyotan, men där måste jag tyvärr säga att det definitivt blir svårare att hitta något bra utrymme för balasterna.

Och här är alltså det kit jag köpte:
http://www.vvme.com/5055w-h1-hid-conver ... h=44_45_14
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av Mazd »

"Strålande" resultat, haha!

Väldigt snyggt, måste jag säga! Både utförandet på grejerna och monteringen. Inga stora pengar heller i sammanhanget.

Blir sugen!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av Speedo »

Tack... Ja det här rekomenderas verkligen om man något som helst behov av bättre ljus.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Xenon-konvertera!

Inlägg av Speedo »

Såja, nu ikväll har jag konverterat på Toyotan också. Gryyyymt vilken skillnad! Dom här två kitten för 550kr styck hamnar direkt på topp över årets bästa köp/investering. Jag kan lugnt säga att det är bäcksvart här uppe hos oss, redan vid 17 tiden nu, och har man oturen att ett djur springer över vägen så har man skaffat sig en bra mkt mer tid att reagera och bättre chans att klara sig nu. :!:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar