Hjullager eller bromsljud?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Hjullager eller bromsljud?

Inlägg av Tarasus »

Har inte fått tillgång till någonstans att skruva med bilen ännu men jag har ett så gott som konstant tjutande ifrån höger framdäck. Det slutar låta vid hård inbromsning, vid kraftig acceleration (kanske inte helt borta men låter knappt något) och vid vänstersvängar... Var först inne på att det var bromsen men nu är jag lite tveksam eftersom det försvinner vid vänstersvängar. Har inget klonkande lr något annat symptom på att det ska vara nån drivknut. Har ni upplevt något sånt här tidigare?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hjullager eller bromsljud?

Inlägg av Speedo »

När vi köpte vår bil 2002 och körde hem den 25mil, så lät det nästan precis som du beskriver. Tjöt till och från från framhjulet, och försvann/ändrades när man svängde/bromsade. Det visade sig vara något så enkelt som bromsbeläggen som var slut. Det var alltså slitagevarnarna (som finns på vissa bromsklossar, inte mekonomens?) som lät. En plåt jäms med slitytan som går emot skivan så det skriker.

Kan ju mycket väl vara något annat i ditt fall men... tänkte jag skulle nämna det iaf.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Hjullager eller bromsljud?

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev:När vi köpte vår bil 2002 och körde hem den 25mil, så lät det nästan precis som du beskriver. Tjöt till och från från framhjulet, och försvann/ändrades när man svängde/bromsade. Det visade sig vara något så enkelt som bromsbeläggen som var slut. Det var alltså slitagevarnarna (som finns på vissa bromsklossar, inte mekonomens?) som lät. En plåt jäms med slitytan som går emot skivan så det skriker.

Kan ju mycket väl vara något annat i ditt fall men... tänkte jag skulle nämna det iaf.
Ja va fan då blir jag förbannad... Påstod att det var nya bromsar runtom, skivorna fram var iaf nya, bak var dom mest rostiga, såg det när jag bytte däcken men hade lite dåligt ljus så jag såg inte direkt någonting hur beläggen såg ut. Låg iofs nånting i bakluckan på bilen. Kan vara värt att undersöka saken imorgon. Tack för tipset :)
Skriv svar