Gapa stort

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Gapa stort

Inlägg av Mazd »

Igår gjorde jag ett enkelt ingrepp på 2,2:an som jag blev helnöjd med. Jag tog bort stoppklackarna i huvgångjärnen så att motorhuven går att öppna tills bakkanten på motorhuven vilar mot vindrutan. Klippte helt enkelt av dom utskjutande delarna i den del av gångjärnen som sitter bultade i huven med en avbitare och jämnade till lite med ett slipstift i borrmaskinen. Det gick att göra utan att demontera huven. För att få upp huven mot rutan måste man koppla bort slangen till spolarna och ta bort höger torkarblad. Naturligtvis måste bilen stå inomhus där det är garanterat vindstilla! Så mycket mera lättmekat nu! Ska göra samma sak på 16v:n.

Visst går det relativt enkelt att demontera huven vid behov, men det är klart ryggskottsläge att få bort den utan att repa något och tämligen tidsödande att justera in den igen.
HPIM0287gy.jpg
Visad 4149 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Gapa stort

Inlägg av Mazd »

Så här ett år senare kan jag bara konstatera att huvgångjärnsmodifieringen är superbra!!! Livet i vedboden blir sååå mycket lättare...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar