Kamremmens underbara värld

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Re: Kamremmens underbara värld

Inlägg av Speedo »

Okey, ja kanske är vanligast med läckage vid kammen. Vet inte om man ska byta vevaxelns packbox också eller om man skall tänka ”if it ain’t broke, don’t fix it”.
Det var faktiskt så kladdigt överallt så kunde inte se om det faktiskt läckt där också.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator

Inlägg av Mazd »

Du får tänka på hur bökigt det är att byta oljetråget när det rostat hål i det. Lite lagom oljeläckage här och var räddar tråget. :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Speedo »

Haha, jo det är sant.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Speedo »

Success!

I helgen fick jag äntligen tid och ork att fokusera på kamremsprojektet. Tack tips och råd!

Faktiskt var markeringen på vevaxeldrevet kvar, och på kamdrevet var det exakt på 1:an, så jag kunde ”fuska” och räkna kugg. Då fick man ju spänningen rätt på bägge sidor på en gång, så att säga, så efter att ha dragit runt motorn två var. Med fjädern på plats stämde markeringarna perfekt. 👌

Det jag möjligtvis inte känns mig 100% nöjd med är att jag var chanslös att få in min digitala momentnyckel för att dra bultarna till spänn/löphjulen, så jag körde den på känn. I princip det jag orkade med min ledhylsnyckel (samma sommar fick loss dom med).

Sedan var det ju packbox biten där jag råkade repa lite på kamaxeln, men tror inte det blev något på själva anliggninhsytan, även om jag också putsade av med 1200 slippapper. Och sen fick jag fett även på utsidan av packboxen vilket kanske inte var optimalt. Men svårt att tro den skulle poppa ut.

Vattenpumpen gick förvånansvärt lätt att byta, med sina lustiga plast tätningar. Följde med en oring och en rundskrivelse packning som inte hörde hemma nånstans.
Impellern såg mer sofistikerad ut på nya Aisin pumpen (gjuten) än på tidigare CMB (pressad plåt).

Kamremskittet var SKF. Noterade att nya remmen var tunnare än gamla Dayco. Utveckling av material osv, enligt AI.

Testatartade faktiskt ”torr” och den lät bra. Snustorrt ru t axlarna.

Sedan dit med nya Gates remmar. Kan nämna att alla lager kändes bra, och löphjulet till multiremmen satte jag dit som det var. Alla hjul skrapades dock ur i botten av skårorna och blåstes ordentligt med breakclean.

Sist på med kåpor, i med ny glykol och så varmköra och lufta systemet. Blev faktiskt inget skrap från plastkåpan, kanske för att jag tänjt den lite när den var av.

Provtur, och den gick perfekt!👌

Nya pumpen såg mer sofistikerad ut
Nya pumpen såg mer sofistikerad ut
Visad 30 gånger
Fräscht med nya remmar!
Fräscht med nya remmar!
Visad 30 gånger
Användarens profilbild
Mazd
Moderator

Inlägg av Mazd »

Nu lär den gå ett tag till. Bra jobbat! :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Speedo »

Hoppas på det…

En fråga, har du kommit åt att dra löp/spännhjul med moment?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator

Inlägg av Mazd »

Nej, det har jag aldrig kommit åt att göra. Lednyckel brukar jag använda, precis som du skrev.
Mvh
Skriv svar