626 GLX -88 Down under

Hittat någon cool bild du vill visa, eller kanske en bild på din egen pärla?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av Speedo »

Blir den lite högvarvigare i karraktären med 2.0i 12v kammen eller?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av mazdalover »

japp och ca tio hästar starkare med. med orginalkam drar 2,2an upp till 5000varv innan effekten dalar

2,0 12v kammen slutar få effekt vid ca 5800varv efter der dalar effekten och är starkare på mellan varv hehe
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av Speedo »

Ok.. att det finns så specad info att tillgå :)
Men har man lite bättre styrka på låga varv med originalkammen eller?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av mazdalover »

med 2,2 kammen så har du bättre bottendrag JA!

vassare kam = svagare på låga varv, ska varvas för att få effekt, svag på låga varv starkare på högre varv dåligt med vrid i botten
snällare kam = starkare på låga varv, behövs ej varvas för att få effekt, men har dåligt med toppeffekt
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av Speedo »

Jupp, precis som när man filade utblåset på moppen då.

Flesta trimcylinrar var ju högvarviga i karraktären, men en klasskompis med en Suzuki K50 hade grymmt bottendrag i sin 60cc cylinder. Givetvis skulle vi vara där och fila och visst, mer effekt men den blev inte alls lika stark i botten. Så det beror på vilken karraktär man vill ha. Själv körde jag också japs såklart, men höll mig till Yamaha FS1. Hade även nån DT och Honda MT5 mot slutet som jag renoverade upp och sålde dyrare.

Tror 2.2i 12v såldes mycket till de som tänkt dra husvagn, släp osv. Sett någon 2.2i utan drag? =)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av washout »

Mazdan lever fortfarande här i Wellington :) Här är några bilder från lite äventyr i Mars månad:

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har varit och kört på Waitarere beach två gånger innan och det har gått utmärkt, men denna gången var jag tydligen ute på lite för lös sand :) Tur att det finns pensionärer som står och fiskar från sina 4wd pickups, fick gå en bit och fråga några av dessa om hjälp :) Med bogserlina runt dragkroken, lite grävande och knuffande så gick det att komma tillbaka upp på fin våt och fast sand! På bilden hämtar undertecknad bogserlinan...

På samma resa passerades även "desert road" genom centrala nordön. Bild #3 är på en av vulkanerna, Ruapehu.

Mazdan fick även en genomkörare när jag hade fadern på besök. Han var här i en månad och körde närmare 700 mil. Turligt nog svek inte bilen en enda gång! Dagen efter han kom tillbaka med färjan till Wellington däremot... Vi skulle ta en dagstur till Cape Palliser, men hann endast till Upper Hutt (förort till Wellington) där all kopplingsverkan försvann vid ett rödljus! Lagom svettigt att navigera rödljus helt utan koppling. Bromsade stopp och lyckades iallafall få igång motorn genom att dra bilen framåt med startmotorn på 2:an. Hade tur att nästa ljus var grönt, sen kunde vi hanka oss in på en mack, fortfarande på tvåan. Väl där kunde en ymnigt läckande slavcylinder till kopplingen konstateras. Fick bli en halvtimmes promenad och tågfärd tillbaka till Wellington! Dagen efter kunde vi återkomma med lånad bil och få Mazdan till verkstad. De fixade ny slavcylinder och byte för ca 640kr, tyckte det kändes rätt överkomligt...

Kostade även på nya bromsskivor, belägg och framdäck innan faderns besök, så nu är bilen i toppskick :) Framöver kommer den nog att få vila en hel del igen dock. Eftersom jag inte behöver köra bil till jobb eller affärer så blir det mest körning med några veckors mellanrum för att motionera batteri och annat.

Flyttat har jag gjort också, så sista bilden är utsikt mot staden från min balkong. Fyra minuter gångväg till jobbet. Det finns för och nackdelar med det :)
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av Speedo »

Wow... läcker miljö! Ser häftigt ut när man ser kontorslandskapet (visst är det?) i byggnaden bredvid.

Lite spännande med sanden där. Ser inte ut som den sjunkit så mkt i övrigt, förutom framhjulen. Vad är det du har vid örat? Headset?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av Mazd »

Verkligen fina bilder! (Jovars, sand ÄR lömskt.)

Jättekul att få rapporter ur Mazda-perspektiv från andra sidan jordklotet!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av washout »

Mazd: lömskt var ordet! Skulle bara visa resterna av ett skeppsvrak för en kompis, och när man minst anar det attackerar sanden! När jag märkte att vi inte kom loss direkt så var jag rätt försiktig med att inte gräva ner den mer, så näe, var ju inte superdjupt nerkörd. Som tur var, för det var bara precis att 4wd pickupen hade nog med grepp för att dra upp den. Jag gjorde ett litet försök först med att gräva och lägga dit diverse pinnar för grepp, men det gick inte så bra :) Tänkte inte ens på att testa golvmattorna...

Speedo: Haha, näe det är bara mitt hår runt örat där, har lite lurig frilla + polisonger + lågupplöst bild :) Byggnaden bredvid är "The Majestic Centre", tror det kan vara wellingtons högsta! Ren kontorsbyggnad, som jag ser in i om kvällarna... Ser också lite av vattnet i Wellington harbour, och Mount Victoria på andra sidan stan. Mitt jobb ligger på 7:e våningen i ett hus på andra sidan av Majestic Centre.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 GLX -88 Down under

Inlägg av Speedo »

Mäktigt!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar