626 2.2i utan gnista
Re: 626 2.2i utan gnista
Har jag förstått allt rätt nu Ignitor på min bör vara detsamma som tändmodul eftersom jag inte har någon tändmodul i fördelaren. Vet inte om det spelar någon roll om denna kommer från en bil med en annan motor så länge den passar? Eftersom 12v motorn endast sitter i gamla karossen så vet jag inte hur mkt som skiljer mellan motorerna. Ringde Mazda nu ang hallgivaren som kostar 3900:- plus moms .
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Är det någon som har en 16v motor som kan kolla om det sitter en ignitor nånstans under huven? På min sitter den som sagt precis brevid tändspolen. På skroten fanns det gott om 16v bilar som det såg ut.
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
På min 2,0i16v 1989 sitter det en liten grej, ca 30x20mm, med en multikontakt bredvid tändspolen. Den är fäst med två skruvar och liknar lite en tändmodul faktiskt. Den är märkt med ett Mitsubishimärke och det står även "POWER UNIT J121" på den.
Något liknande har jag inte på min 2,2i12v 1990.
Något liknande har jag inte på min 2,2i12v 1990.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Tack då vet jag att jag inte är tokigt iaf . En med multikontakt precis som du säger, fick hem en tändspole idag iaf som ser rätt ut så jag ska försöka få dit den i morgon. Min "tändmodul heter IGNITER J120 men den är nog lite större än 30x20mm. Gjorde även bort mig i all hast då jag rev fördelarlock/rotor Insåg att rotorn passar åt alla möjliga håll på denna bil..är ju van att det är ett spår på axeln så den inte går att sätta fel. Nu har jag ingen aning om åt vilket håll den ska peka, tips? El får man göra som på andra bilar att ställa 1:ans cylinder i topp och sätta rotorn så den pekar mot den? Hur blir det då eftersom motorn är tvärställd?
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Njaa... Rotorn passar väl bara på ett sätt, va? Däremot tycker jag att rotorn sitter ganska "glappt", alltså löst, på våra bilar, och kanske också går att trycka fast fel med milt våld... Men om du tittar noga så tror jag du ser hur det ska vara.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Igniter och tändmodul är väl olika namn för samma sak?
När det gäller karosserna så levde väl kombi-karossen kvar längre? Tror bara det är grillen som ser annorlunda ut. Vet inte hur länge den hängde med, men säkert en bra bit in på 90-talet? Sen vet jag inte hur det var under huven... kanske samma motorer som dåtidens övriga modeller?
Vad gäller rotorn så är det väl som Mazd säger, att den bara går att sätta åt ett håll. Skulle väl vara enormt lätt att den slirade runt på axeln annars. Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut, men nåt "jack" eller "spår" är det väl? Det där med glappet Mazd, har jag för mig enbart gällde pirat-versionen. Tror det var därför jag köpte en original faktiskt. Pirat-fördelarlocken däremot tror jag känndes bättre. Har ett nytt sådan från Biltema liggandes faktiskt, som jag tänkt byta nån gång nu framöver.
När det gäller karosserna så levde väl kombi-karossen kvar längre? Tror bara det är grillen som ser annorlunda ut. Vet inte hur länge den hängde med, men säkert en bra bit in på 90-talet? Sen vet jag inte hur det var under huven... kanske samma motorer som dåtidens övriga modeller?
Vad gäller rotorn så är det väl som Mazd säger, att den bara går att sätta åt ett håll. Skulle väl vara enormt lätt att den slirade runt på axeln annars. Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut, men nåt "jack" eller "spår" är det väl? Det där med glappet Mazd, har jag för mig enbart gällde pirat-versionen. Tror det var därför jag köpte en original faktiskt. Pirat-fördelarlocken däremot tror jag känndes bättre. Har ett nytt sådan från Biltema liggandes faktiskt, som jag tänkt byta nån gång nu framöver.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 626 2.2i utan gnista
I stort sett är det väl samma sak, men som jag fattar det så sitter tändmodulen inbyggd i fördelaren och känner själv av fördelarens läge. En separat placerad Igniter/Power unit måste väl få motsvarande signaler från någon annan givare? Är det den som kallas hallgivare?
The one and only mazdalover: Du brukar ha koll... Red ut begreppen åt oss, tack!
Kombin (GV) hängde med till och med 1997. Var som sagt spekulant på en sen kombi. Grill, dörrlister, backspeglar lackade i karrossens färg. Annars ingen skillnad vad jag minns. En 2,2i-12v under huven som såg ut som vanligt. (Kollade inte efter någon Ignitor just den dagen förstås, haha!) 2,2i-12v (F2) var enda motoralternativet 1992-1997 i Sverige tror jag...
Jo, pirat-rotorerna... Hm... Rotorna? Roto... Ja, va f*n ni vet vad jag menar, glappar värst men fungerar bevisligen ändå.
The one and only mazdalover: Du brukar ha koll... Red ut begreppen åt oss, tack!
Kombin (GV) hängde med till och med 1997. Var som sagt spekulant på en sen kombi. Grill, dörrlister, backspeglar lackade i karrossens färg. Annars ingen skillnad vad jag minns. En 2,2i-12v under huven som såg ut som vanligt. (Kollade inte efter någon Ignitor just den dagen förstås, haha!) 2,2i-12v (F2) var enda motoralternativet 1992-1997 i Sverige tror jag...
Jo, pirat-rotorerna... Hm... Rotorna? Roto... Ja, va f*n ni vet vad jag menar, glappar värst men fungerar bevisligen ändå.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 2.2i utan gnista
Jag laddar upp lite bilder på hur det ser ut på min bil så är det lättare att se.
- Bilagor
-
- 20090708040.jpg
- Tändmodul som inte finns på min?
- (213.37 KiB) Nerladdad 4843 gånger
-
- 20090708041.jpg
- Tändspole och Igniter
- (191.36 KiB) Nerladdad 4843 gånger
-
- 20090708039.jpg
- Fördelare
- (213.35 KiB) Nerladdad 4843 gånger
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Här kommer hela paketet som sitter ihop -tändspole, tändmodul och nån liten grej som jag inte har en aning om vad det är.
- Bilagor
-
- Tändmodulen?
- Visad 8101 gånger
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: 626 2.2i utan gnista
Ja du... Ser ut som om det är tre olika sensorer i fördelaren tycker jag...
Din Igniter är lite större och ser lite annorlunda ut än Power unit:en på min 2,0i-16v men placeringen är exakt densamma och jag har också en likadan liten box märkt 250-047 på samma ställe som du. Vet inte heller vad lilla boxen är, men kanske någon avstörning av tändspolen för att det inte ska surra i radion, vild gissning.
Din Igniter är lite större och ser lite annorlunda ut än Power unit:en på min 2,0i-16v men placeringen är exakt densamma och jag har också en likadan liten box märkt 250-047 på samma ställe som du. Vet inte heller vad lilla boxen är, men kanske någon avstörning av tändspolen för att det inte ska surra i radion, vild gissning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).