626 2.2i utan gnista

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Dev »

Ja, gissar på att givarna i fördelaren är tändlägesgivare d v s detsamma som en vevaxelgivare? Vet inte det även kallas hallgivare? Är ju inte omöjligt att det krånglar med sensorerna heller förstås..kanske är idé att plocka isär för kontroll och rengörning.
626 2.2i 12v 4wd -92
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Dev »

Har en lite fundering, kan det vara så att en tändmodul från en Ford Probe kan passa? Är väl samma motorer i 626/Probe? Hittade en på skroten som verkar ha samma betäckning som min och motorn ser precis lika ut iaf.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Mazd »

Är det samma beteckning på modulerna och de ser exakt likadana ut så skulle jag testa om det var min bil...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Dev »

Hmm, som man kan se på min bild så har den betäckningen IGNITER J120 och 1402 efter med mindre siffror, på Forden heter den J120 men med 1703 efter så det beror på..är 5st stift på den så jag måste kolla min kabel hur det ser ut.
626 2.2i 12v 4wd -92
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Dev »

Såg nu att modulen kan heta J120 med allt från 0370, 1703, 1406, 1203 m.m och allt möjligt så de sista siffrorna verkar inte betyda något.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Speedo »

Dom sista siffrorna kanske är nån form av serienr då...? Jag skulle också testa, om antalet pinnar stämmer och kontakten passar. Men hur var det med ursprungs ignitern du fick tag på, passade den inte?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Dev »

Ursprungsmodulen var den halvmåneformade som jag fick via Mekonomen då de sökte på mitt regnr, den fick jag lämna tillbaka. Det var den modellen som sitter i fördelaren som naturligtvis är vanligast.
Har beställt en tändmodul nu för 400kr så det är nog värt ett försök då en ny kostar 5000:-..får den väl på tors/fre så det blir spännande att se. Det som oroar lite är att kontakten kan skilja mellan Ford/Mazda ,kan bli svårt att byta över isof.
626 2.2i 12v 4wd -92
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Speedo »

Ok, håll oss uppdaterade!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Dev »

Will do! Kan vara bra att veta vad som passar från proben, finns mer grejor på skroten till dom.
626 2.2i 12v 4wd -92
Dev
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 09:51

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Dev »

Nu har tändmodulen landat med posten så det blir väl montering ikväll hoppas jag. Ska även ta och montera tillbaka gamla tändspolen för säkerhets skull och hoppas på det bästa. Startar den inte så är det väl bara tändlägesgivaren kvar om inte det är fel på själva databoxen.
626 2.2i 12v 4wd -92
Skriv svar