Rostlagning draginfästning
Rostlagning draginfästning
Upptäckte redan förra sommaren att draget satt lite svajigt på 16v:n. Hade väl tänkt titta på det under vintern men men... Lite märkligt att inte bilprovningen haft synpunkter, men samtidigt ganska skönt att de låter mig själv ansvara för att jag inte tappar mina släpvagnar -Frihetskänsla, haha!
Nåväl, i dag kände jag att det var rätt dag att fixa draget. (Fast det hade nog suttit ett år till... Kanske.)
Högersidans infästning hade klarat sig bra.
Nåväl, i dag kände jag att det var rätt dag att fixa draget. (Fast det hade nog suttit ett år till... Kanske.)
Högersidans infästning hade klarat sig bra.
Senast redigerad av Mazd den tis 14 jul 2009, 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning draginfästning
Fortsätter med lite fler bilder. Det är alltid en bedömningssak hur mycket som ska bytas vid varje lagning. Jag menar, jag skulle i stort sett kunna börja som i dag i bakre vänstra hörnet och fortsätta runt hela bilen. Skulle väl ta typ 6 månader, gissar jag.
Svetsningen blev klar i dag. I morgon blir det primer av bekant gul nyans och lite karrosserikitt.
Svetsningen blev klar i dag. I morgon blir det primer av bekant gul nyans och lite karrosserikitt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Rostlagning draginfästning
känner igen det där. glöm inte att kolla baljorna bakom bakhjulen när du håller på (i underkant).
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Rostlagning draginfästning
Jo tack, baljan på högersidan är "väldränerad"... (Kommer in massor med damm om jag kör torr grusväg med en ruta nere.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning draginfästning
Fiiiiint! Av mej får du tamefasen skönhetspris... Jag är riktigt avis på dina skills att passa in plåt och svetsa. Jag önskar att du hade kunnat hjälpa mig att tillverka ny nederkant längst bak på framskärmarna, nere vid stänkskyddet där den viks över sparklådan. Där har jag inte mycket material kvar...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning draginfästning
Jag tackar och bockar Speedo!
Nederkanten längst bak på framskärmarna är verkligen ett ställe som tigger trubbel. Nödlagade och byggde om dessa på 16v:n förra vintern. Finns några bilder i tråden om domkraftsfästet. Inte så jättesvårt eftersom mycket döljs bakom stänkskyddet.
Och det går naturligtvis lika bra med aluminiumtape, hehe!
Nederkanten längst bak på framskärmarna är verkligen ett ställe som tigger trubbel. Nödlagade och byggde om dessa på 16v:n förra vintern. Finns några bilder i tråden om domkraftsfästet. Inte så jättesvårt eftersom mycket döljs bakom stänkskyddet.
Och det går naturligtvis lika bra med aluminiumtape, hehe!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning draginfästning
Ok... Ja där den går ihop med sparklådan och är skruvad, fastnar det enormt med skit och rostar. Vet inte om jag skulle klara av att göra nån speciellt snygg lagning där ändå. Plåten är ju böjd där nere så man måste ju få till böjen rätt. Skulle du göra skarven vid vecket, innan den lackade delen börjar?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning draginfästning
Speedo: Skarv i vecket på framskärmen är väl ingen dum idé om det inte är rostigt längre upp än så förstås.
Dagens session i vedboden blev det inte så mycket med. Grundade med Hagmans epoxy. Testade en liten touch-up-spruta från Jula, och den var inget vidare. Det gick inte att ställa sprutbilden och den var krånglig att göra ren. Hade funkat lika bra med airbrush, eller en snålställd fullsize-spruta.
Passade på att byta till ett nytt släpvagns-uttag medan jag såg färgen torka.
Trodde att jag hade karrosserikitt i samlingarna. Det enda jag hittade hade en prislapp som det stod 19,90 på (det var tider det) och hade föga förvånande stelnat rätt bra i patronen. Gjorde ett försök ändå och det lät som "Constipation blues" ungefär, åkte sedan till Biltema i 2,2:an och köpte nytt.
Fortsättning följer i morgon är det tänkt...
Dagens session i vedboden blev det inte så mycket med. Grundade med Hagmans epoxy. Testade en liten touch-up-spruta från Jula, och den var inget vidare. Det gick inte att ställa sprutbilden och den var krånglig att göra ren. Hade funkat lika bra med airbrush, eller en snålställd fullsize-spruta.
Passade på att byta till ett nytt släpvagns-uttag medan jag såg färgen torka.
Trodde att jag hade karrosserikitt i samlingarna. Det enda jag hittade hade en prislapp som det stod 19,90 på (det var tider det) och hade föga förvånande stelnat rätt bra i patronen. Gjorde ett försök ändå och det lät som "Constipation blues" ungefär, åkte sedan till Biltema i 2,2:an och köpte nytt.
Fortsättning följer i morgon är det tänkt...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning draginfästning
Ok, så nu blir det karosserikit över skarvarna/svetsarna, och sedan pensla eller spruta på tjockflytande rostskydd kanske?
Tänkte föressten på en sak... du sa att du märkt att draget satt svajigt. Men var det inte grövre infästningar mot balkar som håller den största belastningen?
Tänkte föressten på en sak... du sa att du märkt att draget satt svajigt. Men var det inte grövre infästningar mot balkar som håller den största belastningen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning draginfästning
Lunchbreak, inte choklad idag...
Svajigheten kom av att "baklucketröskellådan" var rostskadad på både framsida och baksida och det hade börjat bli en otäck spricka i botten också. Infästningen i karrossen är på japanskt manér såväl sinnrik som rostkänslig. Själva draget och dess fästen är irriterande överdimensionerade. Massor av kilon i onödan.
Nu är det kittat och rostskyddat. Inte helt lyckat att spruta rostskydd "vått i vått" på karrosserikitt om man är petig, men det är jag ju inte, hehe! "Baklucketröskellådan" har fått rostskydd invändigt och så även hålrummen vid sidorna under bakljusen. Resten av området innanför kofångaren fick en generös dos sågkedjeolja (med lite rostskyddsmedel i för att det ska bli svart och snyggt). Draget är på plats igen och även det fick olja på sig.
Nu ska kofångaren tillbaka, och så hoppas jag att jag har kopplat släpvagnsuttaget rätt...
Svajigheten kom av att "baklucketröskellådan" var rostskadad på både framsida och baksida och det hade börjat bli en otäck spricka i botten också. Infästningen i karrossen är på japanskt manér såväl sinnrik som rostkänslig. Själva draget och dess fästen är irriterande överdimensionerade. Massor av kilon i onödan.
Nu är det kittat och rostskyddat. Inte helt lyckat att spruta rostskydd "vått i vått" på karrosserikitt om man är petig, men det är jag ju inte, hehe! "Baklucketröskellådan" har fått rostskydd invändigt och så även hålrummen vid sidorna under bakljusen. Resten av området innanför kofångaren fick en generös dos sågkedjeolja (med lite rostskyddsmedel i för att det ska bli svart och snyggt). Draget är på plats igen och även det fick olja på sig.
Nu ska kofångaren tillbaka, och så hoppas jag att jag har kopplat släpvagnsuttaget rätt...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).