Krängningshämmare bak
Re: Krängningshämmare bak
Jo, Toyota i all ära, men de är inte problemfria de heller.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Krängningshämmare bak
Nä, absolut inte. Men bör vara en av dom minst problematiska bilarna från den tidsperioden iaf. Sedan är det ju så att jag måste gottgöra för tidigare ägarens slarv... Konstigt nog har dom inte skött den lika noga som jag skulle ha gjortMazd skrev:Jo, Toyota i all ära, men de är inte problemfria de heller.


Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Krängningshämmare bak
Inte skött den lika noga som du skulle ha gjort... Hahaha! Det menar du inte???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Krängningshämmare bak
Då jag efter besiktning för året var tvungen skruva loss bakaxelbalken, drog jag sönder stagen. Hittade på järnaffären insexsbultar i rätt längd samt skålade fjäder brickor och låsmutter. Då jag genom jobbet har kontakt med leverantörer av hydraulik komponenter fick jag några stumpar hydraulikrör. Det bör nu vara enklare att demontera samt man får ju endast gängor som nöter på ena sidan. Man kan även köpa gängstång på byggvaruhus, dessa finns i flera olika dimensioner och är väldigt användbara.
Re: Krängningshämmare bak
Lång bult och hydraul-rör - Exakt samma lösning som jag gjorde på min gamla 323:a, haha!
Gängstänger funkar bra också, men man bör välja rostfria till krängningshämmarna. De vanliga är ofta väldigt mjuka och går snart av igen.
Gängstänger funkar bra också, men man bör välja rostfria till krängningshämmarna. De vanliga är ofta väldigt mjuka och går snart av igen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Krängningshämmare bak
Fasen också... nu har jag också åkt på det. Såg det faktiskt av en slump nu när jag grejade med gummimellanläggen i fjädrarna. Har inte bra grejer att tillverka något eget av, så det blir nog att köpa på Mekonomen, som numer kostar 180kr/st. Såg att hålet i krängningshämmaren mycket riktigt "filats upp", så jag tänkte försöka fixa det hos min kompis som har svets. Undra om man kommer åt att svetsa ner hålet på plats, eller måste man ta lös krängningshämmaren? Tänkte om jag inte hade lika tur med bultarna... Sen är det väl en bra idé att fixa bägge sidor på en gång antar jag.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Krängningshämmare bak
Det är nog som sagt lika bra att fixa båda sidorna på en gång. Skulle tro att det går att fixa på plats om man inte vill chansa med bultarna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Krängningshämmare bak
Tur man kollar runt lite extra... Trots att det inte fanns med på hemsidan, så visade det sig att Autoparts hade stagen för 80kr/styck!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Krängningshämmare bak
Riktigt prisvärda reservdelar för en gångs skull! 

Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Krängningshämmare bak
Nu är dom nya stabilisatorstagen på plats. Vet inte om det är inbillning att den kränger mindre nu vid snabb kurvtagning?
Hålen i krängningshämmaren hade inte nötts upp så mycket som jag först trodde. Svetsade igen lite lagom så det blev tightare och inte ligger och "slår".
Hålen i krängningshämmaren hade inte nötts upp så mycket som jag först trodde. Svetsade igen lite lagom så det blev tightare och inte ligger och "slår".
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!