Luffar-K&N
Luffar-K&N
Har ju inte skruvat på ett tag nu så det är väl mekabstinensen som gör att det kommer konstiga idéer i skallen........ Om man tänker sig att såga bort botten i luftburken. Allt utom ramen som håller filtret och fästena. Borde inte motorn andas lättare då? Fick idén när jag såg luftintagsröret innanför framskärmen för det var ganska långt, trångt och krokigt. Nackdelen med min "luffar-K&N" är väl att insugsluften troligen blir lite varmare och möjligen dammigare plus att det blir lättare för sorkarna här på landet att gnaga hål i filtret. Nu har jag luftat den idén iaf. Kom gärna med synpunkter!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Luffar-K&N
jag har ju skärt hål på typ 10*10*5cm i min luftburk där röret satt satan vilket insugs ljud man fick låter störtskönt närman drar på efter det ........
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Luffar-K&N
Ska nog skaffa en extra luftburksunderdel på skroten och testa då så småningom. Ska nog satsa på att ta bort större delen av botten och sätta nät i stället. (En gång hittade jag faktiskt sorkskit i luftburken när jag bytte luftfilter.)
Måste även fixa läckande katalysator framöver. Tänker satsa på en metallisk med lite bättre flöde tror jag. (En av Biltemas billiga universalmodeller är faktisk metallisk. Anslutningsrören på den modellen är för små, men den är konisk i båda ändarna så det borde vara lätt att byta till grövre rör.)
Tror Ni det blir någon märkbar skillnad i effekt efter ovanstående åtgärder?
Måste även fixa läckande katalysator framöver. Tänker satsa på en metallisk med lite bättre flöde tror jag. (En av Biltemas billiga universalmodeller är faktisk metallisk. Anslutningsrören på den modellen är för små, men den är konisk i båda ändarna så det borde vara lätt att byta till grövre rör.)
Tror Ni det blir någon märkbar skillnad i effekt efter ovanstående åtgärder?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Luffar-K&N
Det är ju inte nyttigt att stressa... Så här nästan ett år senare har jag kommit så långt att jag har skaffat en extra luftburk.
(Mrs Mazd och jag skulle ha en mysig dag tillsammans i Sundsvall... Så vi åkte till bilskroten.)
(Mrs Mazd och jag skulle ha en mysig dag tillsammans i Sundsvall... Så vi åkte till bilskroten.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Luffar-K&N
Ahh... så om nåt år till så kanske du har monterat den också?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Luffar-K&N
Nu är det verkligen lekstuga i vedboden om dagarna, haha! Och apropå flöde och sådant så kikade jag på kat:en på 16v:n i dag. Har trott att det varit hål i den, men det visade sig vara fel. Hålet är i stället någonstans i flexröret precis framför kat:en. Inte helt oväntat egentligen... Får försöka fixa det på något sätt... Ska kolla om det finns något universal-flexrör på Biltema som kan tänkas gå att para ihop med den gamla böjen från grenröret.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Luffar-K&N
Oj, hmm... var skall du ha det där röret?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Luffar-K&N
Jag ska naturligtvis inte ha det någonstans. Det är bara en bild på ett rör.
Har varit på Biltema och köpt flexrör till avgasdelen efter grenröret nu. Fortsättning följer...
Har varit på Biltema och köpt flexrör till avgasdelen efter grenröret nu. Fortsättning följer...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Luffar-K&N
Så var flexröret bytt. Jag svetsade fast orginalröret i en fixtur innan jag kapade bort flex-delen. På så sätt stämmer både längden och alla vinklar på anslutningarna efter ingreppet.
(Gissa för övrigt om "Scrapheap Challenge" är mitt favoritprogram...)
(Gissa för övrigt om "Scrapheap Challenge" är mitt favoritprogram...)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Luffar-K&N
Smart med fixturen! Snyggt!
Ser ut som att nya flexröret var lite kortare och att du skarvat med rör? Borde inte ha någon funktionell betydelse antar jag. Vad kostade flexröret föressten? Antar att det är lite billigare på biltema än om man köp original
Ser ut som att nya flexröret var lite kortare och att du skarvat med rör? Borde inte ha någon funktionell betydelse antar jag. Vad kostade flexröret föressten? Antar att det är lite billigare på biltema än om man köp original
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!