Anliggande bromsar bak

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Anliggande bromsar bak

Inlägg av Speedo »

Detta är inget jag grejade med just nu, men kom att tänka på det. Fyll gärna på med mer info!

Dessa dubbelverkande OK är ganska känsliga. Armen till handbromsen är väldigt utsatt för smuts och fukt, och det är ofta där det kärvar. Detta kan man testa, vid problem:

Hissa upp bilen bak så hjulen hänger fritt och börja med att rulla på dom för att känna hur mycket anliggande det är. Ta sedan WD40, 5-56 el. likn. och spruta rikligt där handbroms-armen går in i oket (där fjädern sitter). Gå sedan in i bilen, frilägg handbromsspaken med knappen, och rör den sedan fram och tillbaka ordentligt många gånger. Släpp efter helt, och gå sedan och snurra på hjulen igen och se om det blev bättre.

Annars kan man behöva häkta av vajern, och bryta ner axeln ur oket, där armen sitter, så mycket det går. Där samlas skit. Rengör så gott det går. Skrapa med mejsel, spola med WD40, ev. fetta in. PTFE-fett på sprej är inte dumt. Passa på att verifiera att vajern går lätt. Montera tillbaka och testa igen.

Jag experimenterade även endel med att spänna på fjädern som skall dra tillbaka armen när man släpper handbromsen. Att spänna den jättehårt var ingen hit, men se till så den inte är helt slapp iaf.

Kanske kan hjälpa nån... men som sagt, fyll gärna på med egna erfarenheter.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Anliggande bromsar bak

Inlägg av Mazd »

Bra tråd Speedo! Svag handbroms och ojämn bromsverkan bak är ganska typskt på våra fyrhjuliga vänner.

En sak som kan vara lätt att förbise när man plockar ner och motionerar kärvande bromsar är okets hål för glidbultarna. Det kan rosta rätt friskt inuti dessa hål med följd att rosten trycker ihop gummibussningarna/damaskerna som glidbultarna löper i. Då kan man smörja glidbultarna hur mycket man vill och de går ändå trögt. Ta därför ur gummibussningarna/damaskerna ur oken och slipa ur rosten med rundfil eller slipstift. Lite kopparpasta på den slipade ytan håller ny rost borta lite längre. Man bör vara lite försiktig så man inte förstör gummibussningarna/damaskerna vid demonteringen. De kan sitta fast i rosten ganska ordentligt. Stick in en lång mejsel bredvid bussningen och bryt loss den från hålets väggar runt om, sedan går det att få ut den.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Anliggande bromsar bak

Inlägg av Speedo »

Ahh... tack Mazd, den biten glömde jag ju. Jag har ju gjort precis det där på min. Upptäckte också att det gick trögt hur mycket jag smörjde, och märkte då att rost "byggt upp".

Enda skillnaden jag gjort (på slutet iaf) är att jag inte använder kopparpasta, utan ett annat speciellt fett som är gjort just för att inte skada gummit. Köpte det på Mekononomen, och visst är det dyrare än vanligt fett, men det går ändå så lite till OKet så det är överkomligt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Anliggande bromsar bak

Inlägg av Mazd »

Jo, egentligen borde man nog använda ett "snällt" fett till detta om man är noga.

Konstigt nog tycker jag att kopparpastan försvinner och det börjar rosta ganska snart igen i hålen i oket.

Angående smörjmedel till bromsar så brukar jag smörja glidbultarna generöst med drivknutsfett för jag tycker det smörjer bättre vid låg temperatur medan kopparpasta blir relativt hård och seg i kyla... Oviktiga småsaker kanske?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Anliggande bromsar bak

Inlägg av Speedo »

Ok, jag slipade upp mina hål rätt ordentligt, så det har inte börjat kärva än, men det är säkert så att det rostar lätt/fort där. Svårt att åtgärda på något bra, permanent sätt...

Jag har som sagt börjat använda det där gummi-fettet till allt som har kontakt med gummidetaljer i bromsarna. Tror det är ganska rörligt även vid låga temperaturer.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar