Tomgångsproblem och kylarproblem
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Om man är lite logisk och tänker efter så tror jag att tomgångs ventilen inte var "boven" från början. Oxid är inte kul!
Noterade när jag hade problem med kylfläkten (förkolnad matar kabel fläktrelä) och jordade givarkontakten "pulsade" att varv talet höjdes. Ligger säkert programmerat i styrboxen att vid signal från givaren höjs motorvarvet då belastningen från kylarfläkten går på. Har samma fenomen när jag startar cupefläkten på 3 och 4 hastighet.
Jag undrar om du hör fläktreläet klicka.
Jag skulle även kolla jordpunkterna runt huvud säkringsboxen samt batteriet för att "oxiden" brukar sällan komma ensam!
Har även noterat att det är en något annorlunda kontakt på givaren till fläktstyrningen misstänker att den givaren kan ge en logaritmisk signal. Om kylarfläkten går med givare kontakten av kolla fläktreläet!
Noterade när jag hade problem med kylfläkten (förkolnad matar kabel fläktrelä) och jordade givarkontakten "pulsade" att varv talet höjdes. Ligger säkert programmerat i styrboxen att vid signal från givaren höjs motorvarvet då belastningen från kylarfläkten går på. Har samma fenomen när jag startar cupefläkten på 3 och 4 hastighet.
Jag undrar om du hör fläktreläet klicka.
Jag skulle även kolla jordpunkterna runt huvud säkringsboxen samt batteriet för att "oxiden" brukar sällan komma ensam!
Har även noterat att det är en något annorlunda kontakt på givaren till fläktstyrningen misstänker att den givaren kan ge en logaritmisk signal. Om kylarfläkten går med givare kontakten av kolla fläktreläet!
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Okej. Nu är det en ny dag och jag har inte tänkt på bilen överhuvudtaget inatt Har inte tid att greja med den just för tillfället idag, men kanske hinner pilla lite ikväll. Tänkte att jag kanske kan sammanfatta problemen lite här så kanske vi kan komma fram till i vilken ände jag ska börja. Mkt intressant det som Kurtex skrev också, återkommer till det.
Som sagt började tomgången gå upp och ner för ett tag sedan. Ngn dag senare så stannar kylfläkten vilket gör att jag får hög motortemp. När jag nästa dag kör ner bilen till mitt mekarställe så märker jag också (vilket jag kom ihåg först nu) att kupéfläkten också lagt av. Tänker då inte att det kan ha ett samband med kylarfläkten. När jag felsöker på kylarfläkten så hittar jag precis som Kurtex tog upp en kraftigt oxiderad blå kabel som går in i reläet som sitter innerst (närmast åt torpedväggen till) på staget som sitter framme jämte kylaren. Var detta förresten rätt relä? Jag plockar ut reläet och tar ut kabeln vars flatstift helt har oxiderad bort. Byter ut flatstiftet mot ett nytt och sätter tillbaka allt. Går in och startar bilen. Då helt plötsligt funkar kupéfläkten utan problem! Jag ser hur motortempen höjs och märker till min glädje att kylfläkten också startar. Men är mkt förbryllad över hur reläet kan ha att göra med både kupéfläkt och kylarfläkt. Bestämmer mig ändå för att ta en titt på givarna som sitter på huset till termostaten bara för att kontrollera lite. MEN! Givaren som sitter längst till höger på huset (vilken av dom det nu är?) spricker nästan så fort jag petar på den. Den har blivit spröd av värmen. Det är liksom bara själva kroppen till givaren som spricker och själva känselkroppen sitter fortfarande fast nere i termostathuset. Jag är mkt osäker på om den längre fungerar som den är tänkt! kanske borde byta den. Men kylfläkten går fortfarande som den ska efter att jag fixat den oxiderade kabeln.
Ganska nöjd ändå går jag som sagt därefter på tomgångsmotorn och ni vet vad som hände efter den "reparationen". Nu kan jag sammanfatta dom aktuella problemen såhär:
1. Kupéfläkten går bara på två hastigheter (troligtvis motståndet som behöver bytas och har troligen inget samband med det andra felen som jag ser det)
2. HOLD lampan på automatllådan blinkar och bilen växlar endast mellan två växlar. (Har läst på internet att denna lampa blinkar då transmissionen inte fungerar som den ska)
3. Den trasiga givaren på termostathuset som jag inte riktigt vet om den fungerar längre.
4. Bilen går ojämnt och bluddrar. (Känns som tjuvluft)
Så ser problemen ut och nu är frågan vart jag ska börja. Kan det vara så som Kurtex säger att problemen med kylar fläkten har samband med tomgångsproblemen?
Nu kommer en INTRESSANT iakttagelse: När kylfläkten gick sönder så slutade tomgången att pulsera! Den gick bara upp och lade sig på 2000RPM när man lade i "P" läge på lådan och parkerade, men den pulserade INTE! När jag sedan fixar reläet som kabeln oxiderat vid och provar bilen igen så BÖRJAR TOMGÅNGEN PULSERA SÅ FORT FLÄKTEN STARTAR!
Det verkar alltså finnas ett samband! Nämndes att jag ska kolla om reläet klickar när fläkten startar. Är det det första steget jag ska ta? Är det rätt relä jag har pillat med förresten? Jag vet att reläet fungerar eftersom jag testade det igår genom att koppla 12 V på det när jag hade ut det och kolla så att det drog som det skulle.
Ska jag byta givaren på termostathuset? Frågade igår vilken av dom som är vilken och fick svar, men förstår inte riktigt. Dom sitter ju två jämte varandra liksom. Båda verkar ha med fläkten att göra.
Problemet med att den går ojämnt tror jag som ni säger kan bero på att det är otätt mellan spjällhuset och tomgånsspjället som ni säger. Hade bråttom igår och gjorde en egen packning istället för att sätta dit en ny. Kan man testa om den tar tjuvluft där på ngt sätt? Har hört att man kan hitta läckor med hjälp av startgas på ngt sätt.
En annan aspekt är ju växellådsproblemet som helt plötsligt dyker upp efter att jag pillat med kylfläkt och tomgångsmotor. Jag tycker det luktar elfel! Sånt brukar kunna spöka med mkt. Kanske borde jag som det har nämnts leta efter oxid på fler ställen?
Nu har jag försökt sammanfatta alla problem och hur jag egentligen gick till väga igår. Kom på en hel del detaljer som hände som jag missade att nämna igår. Jag är mkt tacksam för all hjälp ni ger mig! Verkligen! Grymt bra med sånt här forum. Kan vi försöka få ihop nån lista på i vilken ände jag ska börja nu tror ni? Vore kanon om ni kunde hjälpa mig med det! Jag känner att det krävs nån form av struktur i felsökandet.
/En mycket tacksam men lite konfunderad William
Som sagt började tomgången gå upp och ner för ett tag sedan. Ngn dag senare så stannar kylfläkten vilket gör att jag får hög motortemp. När jag nästa dag kör ner bilen till mitt mekarställe så märker jag också (vilket jag kom ihåg först nu) att kupéfläkten också lagt av. Tänker då inte att det kan ha ett samband med kylarfläkten. När jag felsöker på kylarfläkten så hittar jag precis som Kurtex tog upp en kraftigt oxiderad blå kabel som går in i reläet som sitter innerst (närmast åt torpedväggen till) på staget som sitter framme jämte kylaren. Var detta förresten rätt relä? Jag plockar ut reläet och tar ut kabeln vars flatstift helt har oxiderad bort. Byter ut flatstiftet mot ett nytt och sätter tillbaka allt. Går in och startar bilen. Då helt plötsligt funkar kupéfläkten utan problem! Jag ser hur motortempen höjs och märker till min glädje att kylfläkten också startar. Men är mkt förbryllad över hur reläet kan ha att göra med både kupéfläkt och kylarfläkt. Bestämmer mig ändå för att ta en titt på givarna som sitter på huset till termostaten bara för att kontrollera lite. MEN! Givaren som sitter längst till höger på huset (vilken av dom det nu är?) spricker nästan så fort jag petar på den. Den har blivit spröd av värmen. Det är liksom bara själva kroppen till givaren som spricker och själva känselkroppen sitter fortfarande fast nere i termostathuset. Jag är mkt osäker på om den längre fungerar som den är tänkt! kanske borde byta den. Men kylfläkten går fortfarande som den ska efter att jag fixat den oxiderade kabeln.
Ganska nöjd ändå går jag som sagt därefter på tomgångsmotorn och ni vet vad som hände efter den "reparationen". Nu kan jag sammanfatta dom aktuella problemen såhär:
1. Kupéfläkten går bara på två hastigheter (troligtvis motståndet som behöver bytas och har troligen inget samband med det andra felen som jag ser det)
2. HOLD lampan på automatllådan blinkar och bilen växlar endast mellan två växlar. (Har läst på internet att denna lampa blinkar då transmissionen inte fungerar som den ska)
3. Den trasiga givaren på termostathuset som jag inte riktigt vet om den fungerar längre.
4. Bilen går ojämnt och bluddrar. (Känns som tjuvluft)
Så ser problemen ut och nu är frågan vart jag ska börja. Kan det vara så som Kurtex säger att problemen med kylar fläkten har samband med tomgångsproblemen?
Nu kommer en INTRESSANT iakttagelse: När kylfläkten gick sönder så slutade tomgången att pulsera! Den gick bara upp och lade sig på 2000RPM när man lade i "P" läge på lådan och parkerade, men den pulserade INTE! När jag sedan fixar reläet som kabeln oxiderat vid och provar bilen igen så BÖRJAR TOMGÅNGEN PULSERA SÅ FORT FLÄKTEN STARTAR!
Det verkar alltså finnas ett samband! Nämndes att jag ska kolla om reläet klickar när fläkten startar. Är det det första steget jag ska ta? Är det rätt relä jag har pillat med förresten? Jag vet att reläet fungerar eftersom jag testade det igår genom att koppla 12 V på det när jag hade ut det och kolla så att det drog som det skulle.
Ska jag byta givaren på termostathuset? Frågade igår vilken av dom som är vilken och fick svar, men förstår inte riktigt. Dom sitter ju två jämte varandra liksom. Båda verkar ha med fläkten att göra.
Problemet med att den går ojämnt tror jag som ni säger kan bero på att det är otätt mellan spjällhuset och tomgånsspjället som ni säger. Hade bråttom igår och gjorde en egen packning istället för att sätta dit en ny. Kan man testa om den tar tjuvluft där på ngt sätt? Har hört att man kan hitta läckor med hjälp av startgas på ngt sätt.
En annan aspekt är ju växellådsproblemet som helt plötsligt dyker upp efter att jag pillat med kylfläkt och tomgångsmotor. Jag tycker det luktar elfel! Sånt brukar kunna spöka med mkt. Kanske borde jag som det har nämnts leta efter oxid på fler ställen?
Nu har jag försökt sammanfatta alla problem och hur jag egentligen gick till väga igår. Kom på en hel del detaljer som hände som jag missade att nämna igår. Jag är mkt tacksam för all hjälp ni ger mig! Verkligen! Grymt bra med sånt här forum. Kan vi försöka få ihop nån lista på i vilken ände jag ska börja nu tror ni? Vore kanon om ni kunde hjälpa mig med det! Jag känner att det krävs nån form av struktur i felsökandet.
/En mycket tacksam men lite konfunderad William
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Ja du, jag får tänka lite på saken... Tycker som jag tidigare skrev också att det luktar elfel, och el är tyvärr inte min starka sida.
Leta tjuvluft med startgas däremot är väldigt straight forward. Motorn på tomgång, spruta startgas där du misstänker att det drar tjuvluft. Om så är fallet sugs startgasen in med tjuvluften och motorvarvet ökar. Det är ganska viktigt att man prickar rätt på det läckande stället för att upptäcka det. Jag har gjort en förlängare till startgasflaskan av två förlängningsrör med en bit kabelhölje som slang mellan.
Angående givare till kylfläkten så har jag tre givare på min 2,2i 12v. En grå som sitter på termostathusets "lock" snett riktad framåt. Den är till kyfläkten.
På själva termostathuset har jag ytterligare två givare. En stor grön, och snett till vänster framför den en mindre med ett vanligt flatstift. Den lilla vill jag minnas bara är till tempmätaren på instrumentbrädan.
Leta tjuvluft med startgas däremot är väldigt straight forward. Motorn på tomgång, spruta startgas där du misstänker att det drar tjuvluft. Om så är fallet sugs startgasen in med tjuvluften och motorvarvet ökar. Det är ganska viktigt att man prickar rätt på det läckande stället för att upptäcka det. Jag har gjort en förlängare till startgasflaskan av två förlängningsrör med en bit kabelhölje som slang mellan.
Angående givare till kylfläkten så har jag tre givare på min 2,2i 12v. En grå som sitter på termostathusets "lock" snett riktad framåt. Den är till kyfläkten.
På själva termostathuset har jag ytterligare två givare. En stor grön, och snett till vänster framför den en mindre med ett vanligt flatstift. Den lilla vill jag minnas bara är till tempmätaren på instrumentbrädan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
När det gäller givarna på termostathuset så är det så här:
Den innersta är till motorstyrningen. Så att den får rätt bränsle vid kallstart osv. Kopplar man ur den så går bilen men det blir bla.a svårstartad.
Nästa givare är till temperaturvisaren på instrumentpanelen (1-pol).
Sista givaren närmast kylaren är som bekant för fläkten. Styr som vi vet relät som i sin tur styr kylfläkten. På endel modeller går fläkten när man jordar, och på endel går den när man "lyfter" kontakten. Olika givare mao.
Edit: Du hann posta före mig, Mazd. Vi skrev tydligen precis samtidigt.
Den innersta är till motorstyrningen. Så att den får rätt bränsle vid kallstart osv. Kopplar man ur den så går bilen men det blir bla.a svårstartad.
Nästa givare är till temperaturvisaren på instrumentpanelen (1-pol).
Sista givaren närmast kylaren är som bekant för fläkten. Styr som vi vet relät som i sin tur styr kylfläkten. På endel modeller går fläkten när man jordar, och på endel går den när man "lyfter" kontakten. Olika givare mao.
Edit: Du hann posta före mig, Mazd. Vi skrev tydligen precis samtidigt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Tack! Då vet jag hur det är med givarna. Kanske vore idé att byta den som jag hade sönder om den inte kostar alldeles för mkt
Hmm elfel är inte roligt som sagt..Men är nog min starka sida när det gäller bilar. Jobbar som elektriker till vardags så jag tycker såna fel är de "roligaste".
Jag ska införskaffa startgas imorn på Biltema så får vi se hur tjuvluftsletandet går sen:) Sen får jag väl börja riva i växellådsproblemet.
Hittade för övrigt en intressant länk om att man kan läsa ut felkoder på bilen genom att jorda en "diagnoskabel". Det ska tydligen finnas felkoder lagrade om det är så att "HOLD" lampan blinkar som i mitt fall. http://www.justanswer.com/questions/512 ... ssion-wont
Någon av er som har erfarenhet av sånt här felkodsutläsande? Bara lite nyfiken
Hmm elfel är inte roligt som sagt..Men är nog min starka sida när det gäller bilar. Jobbar som elektriker till vardags så jag tycker såna fel är de "roligaste".
Jag ska införskaffa startgas imorn på Biltema så får vi se hur tjuvluftsletandet går sen:) Sen får jag väl börja riva i växellådsproblemet.
Hittade för övrigt en intressant länk om att man kan läsa ut felkoder på bilen genom att jorda en "diagnoskabel". Det ska tydligen finnas felkoder lagrade om det är så att "HOLD" lampan blinkar som i mitt fall. http://www.justanswer.com/questions/512 ... ssion-wont
Någon av er som har erfarenhet av sånt här felkodsutläsande? Bara lite nyfiken
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Oj! Hade faktiskt inte en aning om detta... Har i och för sig inte haft anledning heller som tur är. Har jag ens någon check-engine lampa? Hm, måste kollas.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Men egentligen alltså... Om det är så att det är den stora gröna tempgivaren till motorstyrningen som ser trasig ut (och är det), så borde ju det kunna ge upphov till en hel del konstiga saker, inte minst hög och/eller pendlande tomgång.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Neezzen den här länken från Speedo kanske är något att fundera på viewtopic.php?f=4&t=324 Felkodsavläsning. Efter som du gillar elfel tror jag att du löser detta genom logiskt förfarande. Mycket tyder på elfel är huvud "boven" spruckna givare är alltid vanskliga framför allt i fordon. Jag skulle kolla upp den först, helst byta den för vidare diagnostisering.
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Var det den gröna givaren till motorstyrningen som spruckit? Som sagt, om den inte fungerar så borde den vara svårstartad. Faktum är att jag har faktiskt en liggandes som skulle kunna säljas.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Tomgångsproblem och kylarproblem
Hej. Har varit fullt upp med jobb idag så jag har inte hunnit med bilen idag. Fullbokat ikväll också..Dyker in imorgon på forumet å läser igenom era senaste kommentarer ordentligt! Måste rusa vidare nu!