Bensinmätare

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Bensinmätare

Inlägg av eraezer »

bra att bilderna kommer till nytta :)

Ärjar kontakterna när dom är dränkta i bensin? ;)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

eraezer skrev:Ärjar kontakterna när dom är dränkta i bensin? ;)
Nä, det så klart. När tanken närmar sig tom så hänger elprylarna fritt i en högexplosiv gas istället :|
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Bensinmätare

Inlägg av eraezer »

men för gnistbildning krävs väl ett glapp?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

Jag ger mig. För mig känns det bara som att så länge el och speciellt el-motorer är inblandade så skulle det alltid finnas en minimal risk för nån liten gnistbildning nånstans, men jag har ju uppenbarligen fel efterssom det till synes fungerar! Antar att motorern är helt inkapslad och att den är konstruerad på ett sådant sätt så den inte kan skära ihop totalt och bli överhettade eller så.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Re: Bensinmätare

Inlägg av Clean67 »

Tack för bilderna och engagemanget. Intressant att se att det är Mitsubishi som ligger bakom grejerna, kanske inte så konstigt att det krånglar. Det blir iaf inga driftsstörningar. Bara tanken är god...
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

Jo det verkar vara en hel del Mitsubishi prylar här och där när det gäller elektroniken. Generatorn tex...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Bensinmätare

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev:
eraezer skrev:Mazd: det hänger på vilken halva av generationen du har, en gör det, andra inte. (har jag för mig iaf)

Speedo: det är egentligen inte någon elektronik i tanken förutom pumpen. Det andra är mekaniska grejer. Sen när du kopplar på en spänning så är det ju där du gör det som det kan gå fel, dvs i andra änden av sladdarna.

EDIT: självklart får du använda bilderna för att visa saker Speedo :)
Bra att jag/vi kan använda dina bilder här, när man försöker förklara saker. Du har ju otroligt nog lyckats fota i princip varenda detalj på dessa bilar. :o

Tänkte just på själva pumpmotorn. En elmotor nersänkt i bensin låter galet i mina öron, men det fungerar ju uppenbarligen. Sen så länge det är el-koppling så kan det ju bli överslag (med maximal otur) efter många år och mycket ärja.
Är det inte säkert just pga att det behövs luft att skapa en gnista? :) Och pumpen i sig har väl ingen öppen konstruktion, den är väl sluten?

Edit: Jaha, det var visst två sidor :D Ser att ni tagit upp mina tankar redan..
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

Tarasus skrev:Är det inte säkert just pga att det behövs luft att skapa en gnista? :) Och pumpen i sig har väl ingen öppen konstruktion, den är väl sluten?
Jo, luft/syre behövs säkert. Men skulle det inte under någon omständighet kunna smyga sig ner luft genom påfyllningshålet? Och när det gäller motorn.. jo, den är väl inkapslad. Men kan inget lager skära så den blir överhettad? Nån lindning som brinner av?

Nä men som sagt, det fungerar ju uppenbarligen utan problem så det är bara jag som spekulerar och tänker för mycket... "But thats me in a nutshell" 8-)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

Okey, när jag läste ditt inlägg igen nu Tarasus så tror jag att jag förstår bättre. Man får se det som att motorn i sig är inte nedsänkt i bensinen, utan hela pumpen är det, och pumpen är som du säger helt inkapslad. Och själva el-anslutningarna sen skall väl som sagt inte kunna generera något farligt efterssom det är rejäla skruvade anslutningar.

Om någon fumlig hemmapulare däremot var och grejade med kabelanslutningarna och "glömde" skruva fast någon av muttrarna ordentlig så skulle det nog kunna orsaka en fin majbrasa :| Fast å andra sidan finns det väl mycket annat farligt en fumlig hemmapulare kan åstadkomma också...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Bensinmätare

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev:Okey, när jag läste ditt inlägg igen nu Tarasus så tror jag att jag förstår bättre. Man får se det som att motorn i sig är inte nedsänkt i bensinen, utan hela pumpen är det, och pumpen är som du säger helt inkapslad. Och själva el-anslutningarna sen skall väl som sagt inte kunna generera något farligt efterssom det är rejäla skruvade anslutningar.

Om någon fumlig hemmapulare däremot var och grejade med kabelanslutningarna och "glömde" skruva fast någon av muttrarna ordentlig så skulle det nog kunna orsaka en fin majbrasa :| Fast å andra sidan finns det väl mycket annat farligt en fumlig hemmapulare kan åstadkomma också...
Skulle dock gissa på att säkringen/relät går om man pulat och gjort fel men det är klart, har man riktigt otur när man lyckats med något sådant så skulle det väl kunna bli en gnistbildning och en olycka. Men jag har sett folk som har svetsat bensintankar på plats utan att ens tömma dom, det är läskigt, men det small inte iaf.
Det är ju samma princip för en soppapump som sitter i tanken som det är för vilken annan dränkbar pump, avskärmat från omgivningen :)
Skriv svar