Var på skroten idag i ett off-topic-ärende, så jag tänkte faktiskt på ett extra lock och huruvida det tätade utan "skivan", men det fick anstå till en annan gång för jag hade bråttom.
ABS-vätskan är fortfarande ett mysterium... En egen avskiljd krets, eller?
Off topic angående ABS så påstår en affärsbekant att han har ett system på sin Merca som kopplar ur ABS:en beroende på förarens reaktionstid i vissa situationer, eller hur det nu var, för att stanna snabbare med låsta hjul. Jag är helt fel person att berätta sådant för om man vill få imponerade tillrop som svar, så att säga.
Byta bromsvätska
Re: Byta bromsvätska
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta bromsvätska
Hade vägarna förbi en annan bilskrot i dag och fick faktiskt tag i ett lock från en 2,2i12v 90:a eller 91:a hatchback. Gissa mätarställningen på den...
Sextifemtusensexhundranågonting mil.
Sextifemtusensexhundranågonting mil.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta bromsvätska
Otroligt.... du skulle nästan tagit en bild!
Så du går i bromsvätskebytartankar också?
Så du går i bromsvätskebytartankar också?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byta bromsvätska
Det skulle nog inte skada att byta bromsvätskan förstås, men jag vill egentligen bara ha ett sådant vertyg i allmänhet för det går så lätt att lufta då.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta bromsvätska
Jo precis, jag förstår dig. Skönt man har prylarna redo tills nästa gång det är dags. Tyvärr passar det ju inte till Toyotan, så jag har en till att fixa där... Tyvärr är dom inte alls lika vanliga på skrotarna (ännu).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byta bromsvätska
Jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns som att växlarna glider i mjukare nu sedan jag bytte kopplingsvätskan. Kanske hade jag lite luft i systemet, så den inte frikopplade ordentligt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byta bromsvätska
Bytte den bruna guckan i kopplings-systemet på min 2,2 i samband med diskussionen vi hade för ett tag sedan. Tvåans och treans växlar på den bilen har alltid varit lite tröga att få i om man växlar fort, och det är de fortfarande. (Men det känns ju bra att vätskan är bytt.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byta bromsvätska
Så länge det inte är luft i systemet, så kanske det fungerar lika bra oavsett om det är gucka eller ren vätska. För hög vätskehalt orsakar väl däremot korrosion invändigt i huvud och slavcylinder, packningar flyger och man får renovera.
För några år sedna höll jag ju på och mixtrade med olika växellådsoljor för att få växellådan bättre, helt utan resultat. Testade nån redline (som var för tjock), och gick sedan tillbaka till Castrol TQ Dextron III. Hur som helst så kan jag bara konstatera att växellådan känns riktigt bra nu, oavsett anledning. Och det är ju kul.
För några år sedna höll jag ju på och mixtrade med olika växellådsoljor för att få växellådan bättre, helt utan resultat. Testade nån redline (som var för tjock), och gick sedan tillbaka till Castrol TQ Dextron III. Hur som helst så kan jag bara konstatera att växellådan känns riktigt bra nu, oavsett anledning. Och det är ju kul.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!