Mer underredsbehandling

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Mer underredsbehandling

Inlägg av Speedo »

Hade hoppats på lite småfix under Mazdan, men när jag tog fram kniven och började skrapa på misstänkta ställen (såg att underredsmassan bullat upp lite) så fick jag mig en hel del tråkiga överaskningar. Speciellt hålen, där sparklådan möter golvet. Hur hade ni fixat det där?
Efter bilden togs skrapade jag även framför pallbocken. Såg inte roligare ut där...
Efter bilden togs skrapade jag även framför pallbocken. Såg inte roligare ut där...
Visad 6000 gånger
Riktigt illa längs insidan av sparklådan.
Riktigt illa längs insidan av sparklådan.
Visad 6000 gånger
Närbild på det värsta stället... hål :(
Närbild på det värsta stället... hål :(
Visad 6000 gånger
Ja... det här trodde ni inte om min GY (Golden Years) va? Men så är det... Det jag gör nu är att skrapa, stålborsta, hammarlacka, och sedan pensla på Dinitrol tjockflytande. Kan nog hålla rätt bra där det bara är ytrost, men där det är hål bör man ju laga ordentligt. Mazd, varför bor du så långt bort?? Min polare är inte mycket för sådana fin-lir-jobb. Svårt att komma åt osv...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mer underredsbehandling

Inlägg av Mazd »

Det här visar bara att du har en äkta GY (Golden Years)... Har länge misstänkt att din bil är något rör-ramsbygge med Mazdakaross i plast, haha!

Skämt å sido så tror jag att du gör helt rätt efter omständigheterna. Din hammarlackbehandling kan nog bromsa eländet ett bra tag, och hålet är ju inte så stort (med mina mått mätt).

Det är en bit mellan Söderköping och Umeå... Synd!

När du ändå håller på så blås gärna i tunnflytande rostskydd i balken som du har pallbock under på bilderna, och se om du kan få i rostskydd i förstärkningen som går mellan denna balk och ut mot domkraftsfästet också. (Det finns några hål från framsidan, alltså från innerskärmen fram men jag kommer inte ihåg om man kommer åt därifrån.) Kan vara värt att ta upp ett rostbehandlings/dränerings-hål i förstärkningen annars.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mer underredsbehandling

Inlägg av Speedo »

Hur fixar man sånt här på ett seriöst sätt? Lär ju måsta göras nån gång... Har dina Mazdor klarat sig bättre här, Mazd?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mer underredsbehandling

Inlägg av Mazd »

Svårt att fixa detta utan att blanda in tröskellådan.

Ska se om jag kan få till några skisser över hur jag brukar göra. Svårt att förklara med bara ord.

Tills vidare är det nog bara att fortsätta på din vanliga linje och slipa och rostskydda så att man skjuter eländet på framtiden...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mer underredsbehandling

Inlägg av Speedo »

Ok! Med mina mycket begränsade kunskaper i området, ser det ut som att man kanske måste kapa vid nedersta svetsfogen på sparklådan och vika en plåt in mot golvet en bit sas...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar