Rak slipmaskin

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Rak slipmaskin

Inlägg av Mazd »

En rak slipmaskin är guld värd när man ska precisionsslipa typ svetsfogar eller kapa plåt utan att få kast. Luftdrivna maskiner finns i massor för nästan inga pengar men kräver en skaplig kompressor.

För att få en billig elektrisk maskin kan man använda en handöverfräs. Jag menar den enklaste modellen som ser ut som en vinkelslipmotor med rakt växelhus och 6mm chuck. Plocka ur motorn ur "fräshållaren" och vips har man en elektrisk rak slipmaskin.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rak slipmaskin

Inlägg av Speedo »

Kan du förklara lite utförligare? Skillnaden mot en vinkelslip, alltså att man i princip kan köra sliptrissan jäms med plåten? Kör du en vanlig slipskiva på handöverfräsen, och håller du den i motorhuset då?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rak slipmaskin

Inlägg av Mazd »

Det bör vara en handöverfräs med ställbart varvtal, annars går sliphylsor mm sönder väldigt lätt har jag märkt. De snurrar annars för fort och det kan vara lite farligt för man har ju inget sprängskydd.

Annars använder man maskinen som en större och starkare "Dremel" helt enkelt. Det finns ju diverse slipstift och slipskive-hållare med 6mm skaft att köpa till tex borrmaskiner. Men det är som sagt viktigt att få ner hastigheten på handöverfräsen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rak slipmaskin

Inlägg av Speedo »

Ok... en dremel har ju annars väldigt högt varvtal. upp till kring 30.000rpm tror jag?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rak slipmaskin

Inlägg av Mazd »

En handöverfräs ligger väl normalt också på ungefär 30000 varv, vilket är för mycket för vinkelslip- och borrmaskinstillbehör.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rak slipmaskin

Inlägg av Speedo »

Just det... varje tillbehör har sitt maxvarvtal. Min överhandsfräs är av den billigare varianten, så tveksamt att jag kunde ställa varvtal. Jeje...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar