Vibrationer/Skakningar

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Vibrationer/Skakningar

Inlägg av DCXXVI »

I fredags körde jag sträckan Gävle-Sölvesborg och upptäckte under färden att bilen började vibrera vid hastigheter över 100 km/h. Det är mest ljud men man kan även känna vibrationerna. Detta har jag tidigare upplevt men då har det bara varit i kurvor i hög hastighet, och inte lika kraftiga för då har jag inte kännt vibrationerna utan bara hört dem.
Idag körde jag en runda in till stan och då kände jag att nåt däck ryckte till vid acceleration, ungefär som om det vore halt. Vägarn här nere är snustorra så det var inte ett dugg halt. Släpper jag ratten börjar den röra sig kraftigt inom ett litet intervall och bilen drar först lite åt höger sen åt vänster. Jag tänkte då att jag nog har dåligt med luft i däcken så jag åkte till macken och skulle pumpa. Till min förvåning hade jag MER luft i däcken än vad jag ska ha. Så jag undrar, vad kan det va för fel? Innan har jag som sagt inte märkt av det alls förutom i kurvor så det kom på en gång. Har inte varit där och pillat och har inte kört på nånting heller. Känns märkligt tycker jag.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vibrationer/Skakningar

Inlägg av Mazd »

Låter eventuellt som ett skadat däck, antagligen fram, tycker jag. Hade liknande symtom i somras på 16v:n och då var det ett regummerat framdäck där slitbanan börjat släppa från stommen. I mitt fall syntes det tydligt när man tittade på däcket. Även i mitt fall kom felet smygande och i början trodde jag nästan att jag inbillade mig...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Vibrationer/Skakningar

Inlägg av DCXXVI »

Var ute en snabbis nu och kollade däcken. Av vad jag kan se är det inga skador på dem. Men ska kolla lite mer ordentligt när jag byter till sommardäck, är ju ändå dags för det nu. Kan ju hoppas på att det blir bättre med sommardäcken.

Men har det med däcken att göra så har det inte kommit smygande. För det vibrerar även med sommardäcken i kurvor. Vet inte om de vibrationerna har något samband med hur bilen beter sig nu. En annan grej som jag vet är fel är att jag har en ojämn bromsskiva som gör att det skakar vid inbromsning, kan det också ha ställt till det? Kan det vara som så att bromsen ligger åt och att det är det som ger upphov till problemet?

Jo det där med att inbilla sig känner jag igen. Kan nog hända att jag upplever det värre än vad det är just eftersom man sitter och lyssnar och känner efter minsta ljud/ryckning när man vet att något är fel.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vibrationer/Skakningar

Inlägg av Mazd »

Då kan vi nog utesluta däcken...

En dålig bromsskiva ger ju vibrationer vid inbromsning, och ligger bromsen på så borde det kunna märkas vibrationer även om man inte bromsar. (Annars brukar man kunna köra ganska problemfritt med riktigt risiga skivor så länge man inte rör bromspedalen, tycker jag.)

Att det i början bara märktes i kurvor kan ju betyda att ett hjullager är inblandat också. (Hade ett skrapljud när jag svängde i låg fart på 16v:n en gång. Det var ett dåligt framhjulslager. Visserligen inga vibrationer, men skivorna var fina och inget bromspåligg.)

Så ta isär och leda upp bromsarna ,och känn på hjullagren (noga).
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vibrationer/Skakningar

Inlägg av Speedo »

Ta tag i däcket ordentligt i ovankant och ryck fram och tillbaka och känn om du har något glapp. Dessutom kan du testa att när du kör rakt fram med jämn fart och har vibrationerna, tryck mycket sakta ner bromspedalen, då känner du ju om det är samma vibrationer som bromsen ger eller om dom är helt oberoende av varandra.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Vibrationer/Skakningar

Inlägg av DCXXVI »

Var ute och bromsade nu ikväll. Blev ingen skillnad på det problem jag beskrivit, däremot skakar inte bromspedalen lika mycket vid inbromsning längre (kände dock att jag behöver lufta bromsarna men det är en annan femma). Ska testa det du tipsade om Speedo, men det får bli imorgon när det är ljust.

En tanke som slog mig när jag var ute och körde var att en drivknut håller på att ge upp. Hördes knackningar när jag svängde vänster, och då är det väl höger drivknut som är dålig? Tycker att det är höger fram som de värsta vibrationerna kommer ifrån så det är ganska troligt.

Tyvärr är jag inte så bra på att mecka med bilar så det får väl bli verkstan och det svider i plånboken :(
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vibrationer/Skakningar

Inlägg av Mazd »

Yttre drivknut. Då har du kanske hittat felet... Inte helt otroligt i alla fall.

Hissa upp framdelen av bilen. Ha växelspaken i friläge. Ta tag med ena handen om drivaxeln och med andra handen om drivknuten och vrid åt var sitt håll. Då känner du vilken av drivknutarna som glappar. (Det är ännu enklare att känna om du tar taget om drivaxeln med en polygrip.) (Lite glapp brukar man alltid känna utan att det är någon fara, tycker jag.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vibrationer/Skakningar

Inlägg av Speedo »

Ja, då låter det ju definitivt som drivknuten. Du skulle också kunna kolla damaskerna för att lokalisera vilken det är. Vad jag vet så brukar trasiga drivknutar till 90% bero på trasiga damasker... Så jag byter helst direkt jag ser sprickbildning i dom.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar