Skador vid kamremsras?
Skador vid kamremsras?
Lade på en ny kamrem på 2,0:an förut och kom att tänka på vad som händer om kamremmen går av... Det vet inte jag när det gäller de tre olika motoralternativen i våra bilar. Någon som vet?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skador vid kamremsras?
Skulle jag också vilja veta. Kör nämligen runt med originalkamremmen...Känns lite nervöst.
Re: Skador vid kamremsras?
DCXXVI: Du hade en 2,0i 8v, va? Hur långt har den gått?
(Det är ganska lätt gjort att byta kamremmen på den.)
(Det är ganska lätt gjort att byta kamremmen på den.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skador vid kamremsras?
Ja det stämmer. Den har gått nästan 17 000 mil. Men det är åldern som jag oroar mig mest för. Har frågat runt lite och de flesta säger att man ska byta efter max 10 år oavsett hur långt bilen har gått. Och min är ju 22 år
Hur går man till väga om man ska byta den själv?
Hur går man till väga om man ska byta den själv?
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Skador vid kamremsras?
händer inget på någon bara på diesel modellen blir det haveri. ventilerna går fritt på alla bensinmotorer i Golden Years Mazdor.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Skador vid kamremsras?
mazdalover: Skönt att veta!
DCXXVI: Dumt att jag inte tog bilder och gjorde en "steg för steg". Men du har väl också verkstadshandböckerna? Det står säkert bättre beskrivet där. Det enda som måste bort först är servoremmen och generatorremmen och stänkskyddsplasten mellan högra hjulhuset och motorrummet. Behöver inte lossa motorfäste eller något annat krångligt för att komma åt.
DCXXVI: Dumt att jag inte tog bilder och gjorde en "steg för steg". Men du har väl också verkstadshandböckerna? Det står säkert bättre beskrivet där. Det enda som måste bort först är servoremmen och generatorremmen och stänkskyddsplasten mellan högra hjulhuset och motorrummet. Behöver inte lossa motorfäste eller något annat krångligt för att komma åt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skador vid kamremsras?
Mazd: Har tyvärr inte de böckerna. Men det är bra att veta att det inte är så svårt att göra. Kör mycket långa sträckor och det är inte så kul att bli ståendes längs vägen ute i ödemarken.
Re: Skador vid kamremsras?
Då bumpar vi! Bytte rem vid 12000 på min för runt tre år sen.. nu rappar remmen lite i kåpan på tomgång, och saken är den att jag inte minns om spännrullens skruv är vänster eller högergängad.. tog i så mycket jag orkade när jag försökte lossa den igår för att spänna!
Och motorn behöver inte stå i nåt särskilt läge för att spänna den va? Bara se till så slacket är vid spännaren?
Mvh David
Och motorn behöver inte stå i nåt särskilt läge för att spänna den va? Bara se till så slacket är vid spännaren?
Mvh David
Re: Skador vid kamremsras?
Spännarens skruv är högergängad. Och motorn behöver mig veterligen inte stå i något speciellt läge.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Skador vid kamremsras?
Skönt. Då var det bara undertecknad som var galet armstark vid monteringstillfället
Får sniffa lite ammoniak vid tillfälle och spänna om remmen.. fast rappandet gav sig av nån anledning när jag hade av kåpan och kikade..
men jag antar att om remmen har lite slack får man inte optimal kamtiming..?
Får sniffa lite ammoniak vid tillfälle och spänna om remmen.. fast rappandet gav sig av nån anledning när jag hade av kåpan och kikade..
men jag antar att om remmen har lite slack får man inte optimal kamtiming..?