Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Stor besvikelse! Tankade 8v:n för andra gången idag och kollade förbrukningen. 0.827 liter/mil. 49 mils lugn körning, varav 14 mil med lätt (ca 450kg) släp.

Senaste tankningarna av 2,2:an visade 0.880 liter/mil när jag kört mycket med stora demovagnen, och 0.758 liter/mil utan släp.

Båda bilarna har fått ca 25-30% E85.

Antingen gillar 8v:n inte Etanol eller så är den allergisk mot släpvagnar.

Lutar starkt åt 2,2:an som firmabil. Sedan 16v:n lade av har jag också märkt hur lätt man blir beroende av farthållare, fungerande centrallås och det bästa av allt: Taklucka! Sitter trots allt periodvis väldigt mycket i bilen.

Ska gå ut och tvätta 2,2:an nu, och berätta för den om dess nya roll i livet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av DCXXVI »

En svagare motor brukar öka mer i förbrukning än en lite starkare när de får dra, eftersom de får kämpa mer. Tror att det kan ha viss betydelse för att det inte skiljde så mycket i förbrukningen. Du får köra runt med 8v:n utan släp och se :)
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av mazdalover »

8v motor är en konstruktion från sent 70tal tidigt 80tal. medans 2.0 16v och 2,2 är cirka tio år nyare konstruktion och som är mer avanserad i databoxen mm vilket gör att dom inte är i behov av detta system
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Kan den föråldrade motorstyrningen på 8v:n medföra att den inte kan "hantera spriten"?

Kanske drar den mer soppa vid E85-blandning? Ska absolut testa med bara Blyfri 95 nästa gång.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Tack för info, mazdalover. Spännande.... testa med bara 95 blyfri, Mazd, och se hur den reagerar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Tror inte den gillar E85. Körde utan släp idag, mest landsväg. Förbrukning: 0,750 liter/mil. Gick orent mellan 2000-2500 rpm. Fyllde upp med blyfri 95, fick bara i elva liter, men jag tyckte den gick bättre efter det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

En nykterist alltså... ja, men det måste den ju få vara. ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar