Mystisk urladdning

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Speedo »

Ok, bra tips som vanligt :) Skall nog börja med att försöka få loss den från donatorbilen, så fr man göra ev. misstag där ;).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Mazd »

Ja, det är ju det bästa. Och så är det även större chans att du lyckas laga den trasiga strömställaren om du har en i reserv, av någon anledning. :roll:

(Inte en chans i h-e att jag lyckats löda ihop den där "tail light checker":n om jag inte haft en frisk i 16v:n att ta till.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Speedo »

Jaaa... jag lyckades fixa det! :D Ibland gäller det bara att våga lite och inte fundera för mycket.

Felet blev mycket mer frekvent. Dvs, även idag när jag skulle hem från jobbet så var batteriet stendött. Nu började det ju vara så illa så man inte våga använda bilen i princip, så jag beslöt mig för att göra ett besökt till donatorbilen. (Har den inte hemma, utan den står nu övergiven på en parkering).

På donator bilen skruvade jag isär onödigt mycket, upptäckte jag efteråt. Men då fick jag också veta precis hur jag skulle göra det smidigast.

Tog lös ratten och kåporna övre/undre. Lossade alla kabelkontakter och tog lös hela kontakt stycket med spakar och allt. Väl hemma upptäckte jag att donatorbilen ju inte hade farthållare, så där sprack idén om att plocka över hela rasket. Började undersöka nogrannare och upptäckte att man ganska enkelt kunde skruva lös själva kontaktdelen, som satt på baksidan. Intressant konstruktion föressten, med en liten platta som åker runt och trycker ner små switchar.

På min bil sedan så eftersom jag visste precis var skruvarna satt, så lycakdes jag få lös kontaktdelen utan att lossa ratten. Räckte med kåporna. Efter jag undersökt den gamla kontaktdelen och såg att det blivit skåror i plattorna som trycker ner switcharna (i form av piggar), plockat lös och tittat att den "nya" var i mycket bättre skick, så monterade jag dit den. Lustigt nog gick det fortare att montera tillbaka, och resultatet blev strålande. Hur mycket jag än provocerar och mixtrar med spaken nu, kan jag inte få den att tända halvljuset i något konstigt "mellanläge" längre.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Mazd »

Vad bra att du fixade det. En donatorbil är guld värd. Lärorikt och kul att ta sig tid att felsöka den trasiga delen. Känner igen beskrivningen av "platta och piggar" från Nissan-strömställaren som jag grejade med i vintras.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystisk urladdning

Inlägg av Speedo »

Jupp, roligt när man kan lokalisera och reparera fel själv, speciellt om det inte kostar mycket heller. Eller som gratis i det här fallet (nåväl, om man inte räknar att tid är pengar).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar