C-lås (626 -91a)

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Speedo »

Okey... då fungerar switchen som jag trodde. Även enkla vipp-brytare har enbart två lägen, och sluter på precis det sätt du mätt fram till. Enda skillnaden mot en enkel vipp-brytare är att den i dörren fjädrar tillbaka till ett av lägena. Vad som då är "på" och "av" definieras då av hur man väljer att använda kablarna. Dock alltid jorden (mitten) och någon av sidopinnarna.

I fallet med våra dörrar, så verkar det alltså vara så att sluten krets indikerar upplåst, och öppen krets låst, till styrenheten. Men enl. din beskrivning låter det som att Haynes visar på att det ändå skall vara tre kablar som går vidare hela vägen? Verkar ju underligt att någon skulle ha slitit bort den...

Jag är faktiskt heller ingen höjdare på att läsa elscheman, men jag skall se om jag får tid att bläddra lite i Haynes och klura lite. Vilka dörrar fanns switchen i, enl Haynes? På min kan jag som sagt styra centrallåset via bagageluckan också...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Mazd »

Oj, har tappat bort mig i den här diskussionen för länge sedan...

Kan däremot tala om att baklucke-låset på min 2,2 går på centrallåset, men på min 16v och min 8v är det knapp på konsollen framför växelspaken för att låsa/låsa upp bakluckan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Speedo »

Just ja, den varianten finns ju. Har du en sån knapp, Starrax, och fungerar den?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av mazdalover »

jag har knapp i båda bilarna men den ska väck och ska koppla om lite så det går till centralåset på mina bilar. har efterforskat lite detta med centralåset oxå. värkar bara som det är 90B och 91 som har bagageluckan och centralåset ihoppkopplat har ej hittat något mer än det tyvär. men jag kollar dom fina orginal böckerna om jag kan luska ut detta
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Kurtex »

Här finns ett elschema till 626 94. http://www.mazdaklubben.com/index.cfm?s ... age=teknik

Kan vara användbart till felsökning,titta på schemat för "power-door-lock-circuit" försök mäta att du har signalerna till DOOR LOCK TIMER UNIT. Lycka till.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Speedo »

Kan hända att det skiljer en del, eftersom det är nästa generation...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Starrax »

Oj oj oj!

Här har jag suttit och gått in och hoppats på svar i en veckas tid nu, men inte fattat att det blivit en "sida 2". Hittade den nu. Kollade på elschemat som du länkade till, men det ser inte riktigt ut som i boken. Är dock bortrest nu, och kan inte jämföra, men jag skall göra det imorrn när jag får tid att kolla på det, sen återkommer jag. Tack för alla svar!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Speedo »

Starrax: När du är på forumets förstasida, och ser att en kategori är "röd", då finns där nya inlägg. Då kan du också hoppa direkt till senaste inlägget genom att klicka på den lilla dokumentsymblen till höger om användarnamnet.

Hur var det, hade du nån låsknapp där vid växelspaken?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Starrax »

Speedo: Nej, såvitt jag vet sitter det ingen låsknapp någonstans inne i "kabinen" förutom själva låspluppen på dörren.
Och det att den enkla vipp-brytaren endast skickar ut två olika signaler var precis det svaret jag hade hoppats på, för då verkar det ju som att det faktiskt är rimligt att det bara går två kablar vidare in i bilen. Kan det vara så lurigt att man någon gång bytt ut låset, och skarvat ihop kontakten felaktigt? För som jag beskrivit tidigare skickas ju en signal genom "kabel 3", då dörren är låst. Denna kabel går ju in i kontaktens hane, precis som sina två vänner, men i honan sitter ingen motpart, vilket det gör för de andra två. Det känns ju konstigt att man har en kabel som faktiskt skickar en signal, som i praktiken bara leder ut i tomma intet.
KAN det vara så att jag inte kontrollerat mina fakta tillräckligt noga, och att det mellan switchen och kontakten sitter något relä? eller att det SKALL sitta ett relä där, men fattas? Jag blir inte riktigt klok på detta, men återigen: Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får!

Och Kurtex... Vad är det som är denna "Door lock timer unit"? Jag har sett den på schemat, men inte förstått vilken del i kretsen det är. Är det månne detta som är reläet?

Jag har frågat runt bland vänner och bekanta efter någon som är duktig på bil-el som kan ta en titt på det, för det känns som ett relativt lättlöst problem för den som vet vad den sysslar med, men inget napp har jag fått. Och då jag förmodligen på långt håll härstammar från småland har jag gett mig tusan på att slippa betala för en mekaniker.
Speedo, det är möjligen inte så att du bor i gbg-trakten? :?
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Kurtex »

Det är mycket riktigt som Speedo säger inte rätt årsmodell på schemat, men det har jag ändå haft hjälp av vid felsökning kylarfläkt på min Mazda 2,2i 91.

Jag är ganska säker på att "Door lock timer unit" är vad vi skulle på svenska kalla tid manöverrelä. Som du på schemat ser får det signaler från mikrobrytaren i förardörren. Det fungerar så att vid signal öppna skickar "Door lock timer unit" ut spänning till samtliga aktuatorer i dörrar och eventuellt bagagelucka en viss tid (2 sek). Sedan bryts spänningen för att undvika överhettning av aktuatorerna och att säkringen går. Om vänt förlopp vid stängning.

Det intressanta är att hitta "Door lock timer unit" sitter troligen vid säkringarna till vänster om pedalstället.

Om du inte får fram någon av signalerna har du med största sannolikhet felet där. Vid brytaren har du kabel blå/röd spänning hela tiden, grön/svart till "Door lock timer unit", den tredje som du saknar skall vara svart och gå till jord.

Lycka till
Bilagor
power-door-lock-circuit.gif
Mazda 94 elschema
(32.11 KiB) Nerladdad 5072 gånger
Skriv svar