C-lås (626 -91a)

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Starrax »

Aaah! It all makes sense to me now. Självklart är "door lock timer unit" till för att stänga strömmen då arbetet är utfört, hade bara inte tänkt på det innan. Tack.

Nu har ju inte jag i huvet vilka färger kablarna från switchen har (dessutom är jag färgblind), men jag får kolla det. Och jag har alltså alla tre kablar från switchen intakta, inget fel i dem, det är ju vidare från en vit kopplingskontakt (typ sockerbit, fast riktig kontakt) som en kabel fattas. Men kan det kanske vara så då, att den tredje kabeln som idag inte går någonstans, skall kopplas till jord, så funkar det?
Jag vet inte om jag har förklarat det här förut, men jag provade med multimetern (inställd på summer-läget) på de tre kablarna från microswitchen. Jag satte först ena polen på mittenkabeln, kabel 2 (vilket jag antog var jord) och andra på kabel 1. Då dörren var olåst fick jag pip vid denna koppling, och då jag låste dörren försvann pipet. Sedan flyttade jag ena polen till Kabel 3, men behöll den andra på jorden, och där fick jag det omvänd. Konstant pip vid låst dörr, och tystnad vid olåst.

Nu när jag vet vad den där door lock timer unit är för något och var den förhoppningsvis sitter, kan jag ju kolla där om den verkar se hel ut.

Jag kommer ständigt närmare en lösning, tack vare er entusiaster!
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Starrax »

Grabbar! Jag har löst det! C-låset funkar perfekt nu!

Den viktigaste läxan jag lärt mig är att jag skall använda öronen (eller ja, ögonen i detta fall) snarare än munnen när jag ber om råd. Redan på typ första svaret var det någon som nämnde att jag borde kolla bakluckan och se så att allting fungerade där, men jag var ju så bombsäker att det hade med ledningarna i förardörren att göra, så jag glömde bara av det. Tills idag, då jag tänkte till och mindes att förre ägaren faktiskt sa att det var glapp i kabelstocken från bakluckan. Jag mailade honom och fick veta att två gånger under tiden han ägt bilen har problem med c-låset uppstått, och båda gångerna har det lösts av att skarva om kablarna till bakluckan.

Så jag rev loss all eltejp där och såg att inte en, inte två, utan TRE kablar hade lossat ur sina skor. Skarvade ihop dem igen, och numera fungerar såväl C-låset som interiörbelysningen i bakluckan. Så jävla gött. Funderar på att ha som nästa mål att installera en fjärr till den, någon som har provat på det?
Ett litet problem som kvarstår är att bakrutetorkaren inte funkar. Säkringen ser hel ut, men den lilla dioden i knappen för torkaren lyser inte heller. Antar egentligen att det är samma problem där, att jag bara lyckades skarva ihop två av de tre kablarna korrekt, eller att det finns en fjärde. Får ta och kika på nåt elschema för det också.

Tack så jättemycket för all hjälp gubbar! Skall försöka hålla mig aktiv här och bidra med vad jag har lärt mig i fortsättningen.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Speedo »

Grattis, kul att det löste sig!! :D

Jo, jag nämnde det med bakluckan rätt tidigt, men var på intet sätt säker på att det hade med saken att göra. Smart att ringa tidigare ägare. Man kan lära sig mycket av det...

Roligt om du tittar tillbaka då och då, alltid kul med nya stammisar! Och man får ju gärna komma med tankar och idér även om man inte är så insatt. Sedan har vi ju alltid "övrigt" forumet där man kan prata om allt möjligt. :)

Jag inte nära Göteborg, utan snare just utanför Umeå. Så det är en bra bit. Däremot har jag släktingar i Göteborg. Fin stad...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Kurtex »

Roligt när det löser sig. Om någon åker förbi Nyköping med el problem så finns jag där, gillar el men inte rost.
Skriv svar