Oljeläckage

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Oljeläckage

Inlägg av Kurtex »

Har i mitt arbete kommit i kontakt med ett fabrikat som heter Omega 917 http://www.smorjteknik.se.

Dom har en tillsats till hydraulikolja, man blanda så att 3% bestod av Omega 917.

Det fungerade på hårda (överhettade) nitril gummiringar, men var dom mekaniskt skadade då var det kört.

Så jag misstänker att kam packningarna är slitna, jag skulle satsa på att montera nya!

Varnar också för att dessa tillsatser även mjukar upp kam remmen, vilket man kan få problem med om läckaget fortsätter.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Oljeläckage

Inlägg av Speedo »

Ja, det är ju just Omega 917 vi pratat om här i tråden...

Sedan var min tanke snarare att packningen inte är utsliten efter 17000mil utan att det kan bero på att packningen är 20år gammal (läs torr/hård), och då borde det inte vara omöjligt att Omega fungerar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Oljeläckage

Inlägg av Kurtex »

Jag håller med om att packningen nog är hård, hoppas den inte är sliten. Jag tror nog att Omega 917 kan fungera men det är inget jag skulle chansa på.
Lycka till!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Oljeläckage

Inlägg av Speedo »

Jag testar nu och visar det sig inte fungera så byter jag packningen till sommarn på semestern (när man har mer tid och dessutom kan avvara en bil ett tag om nåt skulle strula till sig).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Oljeläckage

Inlägg av Speedo »

Jo föresten Kurtex, det du sa om kamremmen var ju en intressant tanke. Men jag har ingen olja på remmen (det sipprar bara lite längs blocket), så det skall inte vara någon fara.

Nu får jag ju en behandling även av tätningar som inte läker, i förebyggande syfte, så det blir nog bra.

Men jag kommer informera här om hur det fungerar/tätar. Nu är det ju så att jag har så litet läckage (nån enstaka droppe) så även om det fungerar för mig är det ju inte säkert att det funkar för andra med större läckage...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Oljeläckage

Inlägg av Mazd »

Vi följer med spänning...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Oljeläckage

Inlägg av mazdalover »

på tal om oljeläckage så har jag drabbats av något skumt läckage..... olja försvinner men läcker inte utvändigt och ej i förbräningen häller och ej in i vattnet häller...... vart kan det då ta vägen????
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Oljeläckage

Inlägg av Speedo »

Hur vet du säkert att den inte förbränner oljan? Hur mkt är det som försvinner?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Oljeläckage

Inlägg av Kurtex »

Mazdalover jag antar att motorn går jämt på tomgången. Kollat tändstiften mycket bra info http://www.ngk.se/ och sedan kompressionen. Såg att det finns ett stift för gasol
Bilstift - LPG till min 2,2i Motorkod: F2 12 VALVE Från Ch.nr: 500001. Har dock aldrig sett någon gasol Mazda!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Oljeläckage

Inlägg av Speedo »

Det är ungefär 1,5mån sedan jag bytte olja och hällde i Omega 917. Nu har den stått still i garaget i 4dagar och jag gick nu och kollade under bilen och kunde inte se någon droppe på golvet. Ingen vetenskaplig test på något sätt, men ändå...

Sen undrar jag om tillsatsen kan påverka tätningarna i HLA:erna? Kan mycket väl vara inbillning, men jag tycker nästan den låter "mjukare" från ventilerna. Rent generellt verkar "ventilproblemet" självläkt, då jag på ca: 2år inte hört det där hårda knacket som ibland kunde uppkomma vid start, då man fick stänga av och starta igen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar