Vilken olja i växellådan?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Mazd »

Vilken olja kör Ni med i växellådan? Jag kör med Castrol SMX-S.

Det ska ju även gå med ATF. Är det någon som testat det? Tror att det var ATF i mina bilar när jag köpte dom. (Det såg ut så iaf när jag bytte oljan.) Och det hade ju gått dittills utan problem.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:Vilken olja kör Ni med i växellådan? Jag kör med Castrol SMX-S.

Det ska ju även gå med ATF. Är det någon som testat det? Tror att det var ATF i mina bilar när jag köpte dom. (Det såg ut så iaf när jag bytte oljan.) Och det hade ju gått dittills utan problem.
Har inte kommit så långt att jag ens undersökt den saken. Men i alla tidigare bilar har jag använt ATF, både till lådan och styrservon, förutom min ford automat som jag körde ford orginalolja i.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Bra tråd, Mazd! Jag har faktiskt bökat en hel del med det här. Det började med att jag skulle försöka råda bot på att 2:an och 3:an känns lite "hårda" ibland, dvs, syncningen är inte helt 100. Sökte endel info och kom fram till att Redlines oljor skulle vara bland dom bästa (men DYR). Köpte då, enl. deras egen rek lista Redline MT90. Det blev som jag var rädd för... den var på tok för tjock och förutom att lådan blev allmänt segare så blev även syncningen sämre. Skaffade då på inrådan av min aukt Mazda verkstad Castrols ATF olja "TQ Dexron III". Lådan blev då som tidigare.

Ser nu på Castrols sida att den oljan inte längre står på deras rek. lista för våra lådor? Nu står det så här (för privatpersoner):
SAF-XO 75W-90
TAF-X 75W-90
EPX 80W-90

För aukt verkstäder (varför det nu skall skilja?):
SAF-XO 75W-90
TAF-X 75W-90
SMX-S 75W-85

Hur tycker du din låda är med SMX-S, Mazd?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Mazd »

Speedo: Jag har SMX-S i båda bilarna. Tycker att det funkar utmärkt. Lite segt i början möjligen om det är riktigt kallt ute. Vid sträng kyla är nog ATF att föredra. Det var en Mazda-verkstad som tipsade mig också om möjligheten att använda ATF. Tror faktiskt att det står i ägarhandboken dessutom.

Min 2,2:a är också lite "hård" på 2:an och 3:an. Men det var den redan när jag köpte den och då var det ATF i lådan (tror jag iaf). Så det blev mao ingen skillnad när jag bytte typ av olja.

Känner igen det där med för tjock olja också, hehe. Det hände mig på en annan bil. Fastän specifikationerna stämde för bilen så gick det knappt att röra växelspaken. Bara att byta igen! (Mazda 323 -84 = off topic! Ber om ursäkt!)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Jo växellådorna verkar enormt känsliga för vilken olja man har i. Men undra om det kan förbättra syncning om man slänger i en riktigt bra ATF olja typ Redline D4ATF, eller om det bara är bortkastade pengar...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Mazd »

Castrols ATF är väl inga dåliga grejer? Rent spontant tror jag inte det skulle bli bättre med ATF av annan sort, men jag vet ju inte. Min 2,2:a är som sagt lite "tung" att få i tvåan och trean på. Tar man det lugnt så går det bra utan motstånd. På 16v:n kan jag slita i växlarna så fort jag vill utan motstånd. Någon som vet om det är någon skillnad på lådorna i mina bilar?? Trodde det var samma, med samma utväxling också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Jag skulle gissa på att du har likadana lådor, men olika slitna/använda. Du hade ju samma olja i bägge, eller hur? Men jag kan hålla med om att det är ett lite lustigt sammanträffande att det är just din 2.2 som är sämre precis som min som är en 2.2.

Visst, Castrol har bra oljor. Men dom har ju ett helt spektra av kvalitér dom också. Deras TQ Dexron III är väl en mineral baserad variant, medan tex. Redlines D4ATF är en helsyntetolja.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Mazd »

Det är nog bara det att lådorna i våra 2,2:or är lite för fäska och "råa" ännu. Din bil har inte heller passerat 20-tusen mil va? Det blir nog bättre när vi har kört in dom;)
Senast redigerad av Mazd den tor 10 jan 2008, 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Just ja... tänkte inte på det :shock:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Är faktiskt lite sugen på att testa Redlines D4T ATF, som är speciellt framtagen för manuella lådor som skall ha ATF olja, för att se om man får lite bättre flyt i lådan. Men den är inte direkt billig... Kolla mekonomen.

Faktum är det att oljan har en otrolig inverkan på hur växellådan känns. Trodde inte det förrän första gången jag använde fel olja till min Golf. Konstiga fenomen kan uppstå. Den gången tror jag tex det var 2:an som var nästan omöjlig att få i, speciellt vid första växlingen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar