Luftmotstånd?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Luftmotstånd?

Inlägg av Mazd »

Skulle vilja höra Era uppfattningar om gummi-"läppen" som våra bilar ibland är utrustade med i nerkant av främre kofångaren. En snygg detalj! Men bjuder den på onödigt luftmotstånd? Eller kan det tom vara så att den förbättrar karrossens aerodynamiska egenskaper?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Luftmotstånd?

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:Skulle vilja höra Era uppfattningar om gummi-"läppen" som våra bilar ibland är utrustade med i nerkant av främre kofångaren. En snygg detalj! Men bjuder den på onödigt luftmotstånd? Eller kan det tom vara så att den förbättrar karrossens aerodynamiska egenskaper?
Aerodynamik är en häftig sak. Som ett exempel är förra generationens M5:a med v8:an på 400hk. Nu kommer jag inte ihåg den exakta siffran för det var några år sedan jag såg detta reportage på tv'n men den lilla läppen lr "vingen" om man vill kalla den för det på bakluckan ger en ökad downforce med ~30% om jag inte missminner mig helt galet. Där snackar vi en väl genomarbetad kaross :)

Så självklart ökar luftmotståndet på bilen och kan även bidra till ökad downforce fram. Men för att få reda på hur pass stor skillnaden är skulle man väl behöva ställa bilen i en vindtunnel för att mäta upp det. Rent kosmetiskt så förbättrar det iaf fronten på bilen!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Luftmotstånd?

Inlägg av eraezer »

Jag monterade en på min bil för att dölja IC'n som stack ner lite :P
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Luftmotstånd?

Inlägg av Speedo »

Jag hade varken gummiläpp eller spoiler på bakluckan när jag köpte bilen. En gång när jag var på skroten i ett annat ärende stod där en skrotad med spoiler, som jag köpte för några hundra och lackade. Läppen fram och LM fäljgarna plockade jag av svärföräldrarnas bil när den skulle skrotas. Lackade också backspeglarna som var olackade/svarta på min.

Gjorde mycket på helhetsintrycket... Sen hur mkt mer downforce jag har nu vet jag inte, men väghållningen blev knappast sämmre i höga farter iaf.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar