Missljud

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Missljud

Inlägg av DCXXVI »

Har lagt märke till att min bil ger ifrån sig missljud vid vänstersväng. Det är inte alltid det låter, verkar vara när hjulen står i en viss vinkel. Låter ibland knarrande och ibland klonkande. Bilen drar dessutom ganska kraftigt åt höger och i vissa högre hastigheter låter det ungefär som när man kör på en heldragen vit linje (alltså när man kör rakt fram). Det jag först tänkte på var höger drivknut. Damasken hade lossnat och satt helt löst, vem vet hur länge jag kört runt så? :shock: Torkade ur den, fyllde på med fett och satte fast den igen. Det märkliga är dock att när jag krypkör med fullt rattutslag låter det ingenting. Det får mig att tro att det kanske inte är drivknuten trots allt.

Har ni några idèer om vad som kan vara galet? Alla symptomen behöver ju inte bero på samma sak men de uppkom ungefär samtidigt.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Missljud

Inlägg av Mazd »

Knarrande och klonkande får mig att tänka på spindelleden...

Är det mycket glapp i drivknuten när hjulen står rakt?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Missljud

Inlägg av Speedo »

Svårt fall... men jag tycker ändå det lutar åt knuten. Dels pga. du kört utan damask, och dels för att den drar åt det hållet vilket kanske kan tyda på att den kärvar.

På en kompis Audi flög knuten av, utan någon som helst förvarning först. Dvs, ej de typiska ljuden vid fullt rattutslag.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Missljud

Inlägg av DCXXVI »

Tror inte riktigt på spindelleden eftersom det inte klonkar när jag kör över farthinder, men kan ju vara den.

Passade på att göra en snabbkoll ikväll när jag skulle köra till affären. Hissade upp bilen och ryckte lite i däcket men kände inget glapp. När jag snurrade på hjulet hörde jag ett skorrande ljud, vilket kanske tyder på att hjullagret är kasst. Dock kände jag inga vibrationer i fjädern (och alltså inget glapp heller). Kan en bil bete sig som min om hjullagret är dåligt?

Annars är jag lite inne på att det bara är drivknuten som är torr, fyllde ju på med nytt fett men var kanske lite snål. Hjulet snurrade lite segt tyckte jag och stannade ganska tvärt. Det kanske rullar segt på grund av torr knut? Skulle ju kanske även kunna förklara varför den drar och ljudet som uppkommer vid körning rakt fram. Alternativt ligger bromsen på en aning.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Missljud

Inlägg av Mazd »

Bromsarna låter ju alltid lite när man snurrar hjulet, även om de inte ligger på, och de har en tendens att försvåra felsökning också, tycker jag.

Jag skulle hissa upp och plocka ner bromsarna på båda sidor, och passa på och leda upp dem, och medan bromsarna är borta är det mycket lättare att känna hur drivknuten beter sig och om hjullagret glappar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Missljud

Inlägg av Speedo »

Åter igen, har knuten gått torr och fått skit i sig (vilket nästan är oundvikligt när damasken har skador) så är nog risken överhängande att knuten tagit skada. Knuten är en precisionsdel med små toleranser.

Men som Mazd säger, plocka bort beläggen så hjulet rullar fritt, så är det lättare att höra ev. missljud och kärvningstendenser. Om det nu skulle visa sig vara knuten, så har jag en komplett drivaxel till salu...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Missljud

Inlägg av DCXXVI »

Jo jag vet att knuten är känslig, men jag hör inte ens någon tendens till något missljud vid fullt rattutslag och det tycker jag att jag borde göra...Lite oroväckande är det ju iofs med din kompis Audi.

Ska göra vad ni tipsat mig om, får tacka för att ni svarat. Det är bra att detta forumet finns!
Skriv svar