Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
"min" 16v är samma färg som din. snygg färg. besiktade den i dag men den gick ej igenom..... två tvåor lambdavärde och anlingande handbroms v.bak.. jag har plast lager på min kombi i fjäderbenen fram och riktiga rull lager på 16v. varierar värkar det som
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Mystiskt det där med lagren. Hade laddat upp med nya rullager när jag skulle byta dämpare fram på 2,2 kombin, och så hittade jag plastlagren och vill minnas att det inte passade att byta plastlager mot rullager. Så plastlagren fick sitta kvar.
Synd på tvåorna mazdalover.
Synd på tvåorna mazdalover.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Har knappt kört med hatchbacken sedan jag köpte den, och därför inte ens bytt olja faktiskt, hur pinsamt det än är att erkänna. Igår blev det i alla fall äntligen av. Nya stift, tändkablar och rotor/fördelare blev det också.
Flyttade även över "BumRush"-luftburken från 16v:n och tog bort och pluggade resonansdämparen på insugs-snorkeln. Blev ändå lätt besviken över ljudökningen. 16v:n lät mer och häftigare med BumRushburken. Kan det vara luftmängdsmätaren med "lucka" på 2,2:an som dämpar ljudet? Får väl ta mig i kragen och rensa ur någon av ljuddämparna för att bli nöjd. Breda mattsvarta ränder över huv, tak och baklucka planeras också. Mrs Mazd har en vinylskärningsmaskin så det är ingen stor grej. (Förutom att få tid och tummen ur, förstås.)
Hatchbacken har inte varit pedantmekad direkt. Inga stora katastrofer har i rättvisans namn upptäckts, men det fattas lite fästen och en och annan skruv här och där. Kablar sitter inte i sina hållare utan hänger löst. Tändningen på gränsen till sent ställd. Lilla FE-oljefiltret satt på. Drivremmarna torra och spända så att det skrek. Skadade bultskallar. Som sagt inga katastrofer, men inte riktigt min stil om man säger så. (Och Speedo skulle väl få hjärnblödning om han såg det?)
Flyttade även över "BumRush"-luftburken från 16v:n och tog bort och pluggade resonansdämparen på insugs-snorkeln. Blev ändå lätt besviken över ljudökningen. 16v:n lät mer och häftigare med BumRushburken. Kan det vara luftmängdsmätaren med "lucka" på 2,2:an som dämpar ljudet? Får väl ta mig i kragen och rensa ur någon av ljuddämparna för att bli nöjd. Breda mattsvarta ränder över huv, tak och baklucka planeras också. Mrs Mazd har en vinylskärningsmaskin så det är ingen stor grej. (Förutom att få tid och tummen ur, förstås.)
Hatchbacken har inte varit pedantmekad direkt. Inga stora katastrofer har i rättvisans namn upptäckts, men det fattas lite fästen och en och annan skruv här och där. Kablar sitter inte i sina hållare utan hänger löst. Tändningen på gränsen till sent ställd. Lilla FE-oljefiltret satt på. Drivremmarna torra och spända så att det skrek. Skadade bultskallar. Som sagt inga katastrofer, men inte riktigt min stil om man säger så. (Och Speedo skulle väl få hjärnblödning om han såg det?)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Hehe... jo, så är det väl. Men nu har du väl fixat till mycket av det kan jag tänka.
Jag har haft tur för det mesta har varit helt oskruvat i min. Tror aldrig jag sett något spår av att någon (förutom jag själv nu då) grejat någonstans alls faktiskt, tror jag...
Jag har tänkt på det några gånger, vad man skulle göra om pärlan "dog". Man hittar ju inte en likvärdig bil för pengarna försäkringsbolaget skulle lösa in den för...
Jag har haft tur för det mesta har varit helt oskruvat i min. Tror aldrig jag sett något spår av att någon (förutom jag själv nu då) grejat någonstans alls faktiskt, tror jag...
Jag har tänkt på det några gånger, vad man skulle göra om pärlan "dog". Man hittar ju inte en likvärdig bil för pengarna försäkringsbolaget skulle lösa in den för...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Nämen usch sådana hemska funderingar! Sådana tankar är inte hälsosamma...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Jag vet...
Toyotan skulle vara betydligt enklare att hitta en ersättare för.
Toyotan skulle vara betydligt enklare att hitta en ersättare för.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Kul tråd! Ny bil i mazds inventarie är ju en ganska stor händelse. Det är även hjärtevärmande att se någon blåsa liv i en gammal kämpe . Som en läkare som får en patient på benen igen. Fast med japanska bilar från tidigt 90-tal. En utomordentlig insats mot slit-och-släng samhället!
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Jo, slit-och-släng-samhället ställer jag mig gärna en bit vid sidan av. Både av princip och sparsamhet. Och i fallet med "GY (Golden Years)" bilar, så är det ju bara att tacka och ta emot när man kan få tag i en kärra för femtusen som gör allt som en ny bil gör förutom att kyla luften i kupén de fem dagar per år som det behövs...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Har skakat liv i "Bum Rush"-konceptet igen. (Ni kanske minns den söndersågade luftburken? Den sitter numera på hatchbacken) Senaste dagarna har jag monterat högtalare i sammma anda, och nu håller jag på med en Bum Rush-ljuddämpare. Som vanligt gäller minimala investeringar och att ta vara på det som finns i samlingarna, eller ännu hellre i skräphögarna. -Skitkul!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Hehe... får höra sen hur den låter.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!