Tendens till problem!

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Tendens till problem!

Inlägg av Onc »

Trodde inte detta skulle kunna hända men Super-Mazdan verkar ha ett begynnande problem. När jag vrider ratten i låg fart är det som om något inte går riktigt lätt och det finns antydningar till styrningen liksom hackar. På senaste besiktningen fick jag inga kommentarer alls appropå framvagnen. Givetvis är ju inte det någon garanti men glappa leder brukar de ju identifiera. Jag uppfattar det mer som om något verkar "kärva" eller hur jag skall uttrycka det. På en annan bil jag körde duktigt mycket med fick jag problem med kärvande spindelleder men då var effekten tydlig och det var som om ratten aldrig ville återgå till mittläget under gång. Då kunde man ställa ratten i ex.vis. svag höger och den stannande i läget och bilen ville åt höger tills man korrigerade manuellt. Sådana tendenser upplever jag inte nu. Istället det obehagliga svaga hackandet när ratten vrids. Någon som känner igen detta fenomen? Kan en kass fjäderbenslagring möjligen leda till detta? Erfarenheter och ideér mottas tacksamt!

Glad midsommar!

Onc
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Tendens till problem!

Inlägg av mazdalover »

fjäderbenslagringen. plocka ner. gör rent den. fetta in. montera. hade liknande symtom och det försvann när jag gjorde rent och fetta in dom
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Tendens till problem!

Inlägg av Onc »

Ok, tack för tipset!

Jag antar att inställning av framvagnen blir nödvändig då man river ur fjäderbenen. Som jag förstått saken skall camber/caster justeras genom förflyttning av den övre "infästningsplattan" eller hur det nu skall uttryckas. Rätta mig gärna om jag har föstått fel.

Nu är det dags för mer midsommar!

Onc
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Tendens till problem!

Inlägg av mazdalover »

märk upp så blir det inte fel när du monterar tillbaka den
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Tendens till problem!

Inlägg av Onc »

Tack för bekräftelsen. I frågan om att märka upp framvagnsinställningar har jag genom åren fått olika besked. Somliga hävdar att det är möjligt andra att det alltid blir fel. Kanske beror det på hur noga man är? Nåja bara att ge sig på det nu när midsommar börjar släppa taget om oss.
Onc
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tendens till problem!

Inlägg av Speedo »

Frågan är kanske hur noga man är. Vad jag förstår så är det "fasta lägen" det handlar om här. I övrigt brukar jag göra en 4-hjuls inställning med laser på däckfirma, varje gång jag köper nya däck. Kan vara värt för att garantera bästa väghållning och minsta däcklsitage.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar