Misständer liite liite.

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Med andra ord så har jag en hel del kvar att gå över... Hm. (Har också märkt att tomgången blir renare om tändingen står lite för tidigt.) Min tändning har jag på 7 grader före, och skulle gärna kunna tänka mig att ha den ännu lite tidigare.

För övrigt vet jag inte vad det är med mig nu... Spräckte ju ett tändstift igår, och idag när jag skulle lossa gröna tempgivaren så kom jag åt givaren till kylarfläkten och den gick tvärt av. Plastdelen alltså. Jag snuddade knappt vid den. -Grrrrrrrrrr!

Plockade över fläkt-givaren från Hatchbacken för nu ska jag provköra...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator

Inlägg av Mazd »

Skit också! Går fortfarande orent. Tempgivaren var ett slag i luften.

Har tänkt om lite... Hacken känns för små för att vara rena tändningsfel tycker jag. Och jag vet ju att det kommer in olja i både ettans och tvåans cylinder. Om vi leker med tanken att det är ventiltätningar som inte håller tätt så att ettans och tvåns cylindrar tar en slurk olja då och då, borde då inte det vara tillräckligt för att störa eller försvaga förbränningen???

Vad tror ni om min senaste teori?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Kontakt:

Inlägg av mazdalover »

vist blir det så :) det finns ju oljetätar medel till oljan. skulle nog behöva det på 16v med då ventiltätningarna börjar bli lite trötta. hoppas skitet funkar bara då det kostar 250kr för en pytteliten flaskjävel på ad-center
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Speedo »

Lurigt som tusan...

Jag har ju kört Omegas olje tätning, som fungerade som den skulle. Inga droppar olja vad jag kan se nu iaf. Mjukar väl upp alla tätningar den kommer i kontakt med.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator

Inlägg av Mazd »

Kan ju vara värt att testa något "undermedel" trots att jag normalt sett är väldigt skeptisk till sådana. Är nog ändå värt ett försök nu när jag har tidsbrist. Desperata tider kräver desperata åtgärder. (Det märks när man är lite halvstressad; Man tänker inte igenom saker fullt ut och köper på chans och har sönder saker...)

(16v:n drog olja som en kinarestaurang men gick hur rent som helst.)

Har hört om fall när ventiltätningarna har släppt och krupit upp (på Opel). Har någon hört om något sådant på 2,2i???

Det borde väl i så fall gå att se bara man lossar ventilkåpan, va???

(Nu har jag också en motortempgivare i bra-att-ha samlingen... :lol: )
Mvh
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Kontakt:

Inlägg av mazdalover »

Speedo skrev:Lurigt som tusan...

Jag har ju kört Omegas olje tätning, som fungerade som den skulle. Inga droppar olja vad jag kan se nu iaf. Mjukar väl upp alla tätningar den kommer i kontakt med.
vad köpte du den oljetätningen och vad kostade den?
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Speedo »

Användarens profilbild
Mazd
Moderator

Inlägg av Mazd »

Ska strax till Mekonomen och hämta fläktgivare. Ska se om de inte har en pava Omega 917...
Mvh
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Speedo »

Låter aningen långsökt att den oljetillsatsen skall få motorn att sluta misstända, men om teorin stämmer kan det ju faktiskt fungera. Det skadar ju inte iaf.

Har du kollat dom nya stiften något nu sedan du kört lite? Skulle vara intressant att veta om det fortfarande blir lite svart på 1:an.

Men du.... en sån där uppenbar grej; har du testat insprutningsrengöring? De skryter ju just med att fixa om motorn går lite ojämnt och rycker. Jag brukar faktiskt lyxa på och ge bilarna en sup av detta en gång/år. Gav det faktiskt till Toyotan när jag känt den rycka en aning i låga farter, och nu efter "behandlingen" har jag inte känt det nån fler gång. Kör så att du har mindre än halv tank, sedan kör du i en flaska STP Akut (svart). Far ut och bränn, och se om det blir nån förbättring...
Användarens profilbild
Mazd
Moderator

Inlägg av Mazd »

Körde en svart STP för två dagar sedan. Tyvärr ingen skillnad.

Hade ju ur stiften vid komp-provet och ettans och tvåans var redan lite oljebrända.

Nu är det Omega 917 i motorn. Ska väl inte hoppas för mycket vad gäller det akuta problemet som du skriver Speedo, men kan jag reducera oljeläckaget något lite och mjuka upp packningarna i allmänhet så är det helt ok ändå.

Det är så mysko. Jag tycker bilen känns precis som när jag någon gång överdoserat etanolen när den går orent. Kan den ha blivit etanolintolerant på gamla dagar? Leverskador som en gammal alkis??? Ska hålla mig ifrån spriten ett tag.
Mvh
Skriv svar