Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
ArtDeco
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 11:26

Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av ArtDeco »

Jag har fått problem med min GY (Golden Years) och tänkte fråga om goda råd här. Bilen är en -91:ans 626:a av GD-typ med F2 motor (2.2i 12V).

Mitt i allt under körning började bilen gå dåligt och strömmen räckte inte riktigt till stereo eller fönsterhissar, efter en stund orkade
motorn bara gå på ca 500 varv och till sist dog bilen, efteråt var batteriet så tomt att startmotorn inte orkade dra runt. Detta tedde
sig ytterst konstigt eftersom laddningslampan aldrig bemödade sig att lysa.

Tog in batteriet och laddade det nästan fullt (har bara en 5A laddare, tar evigheter) och monterade tillbaka batteriet i bilen (batteriet är
för övrigt endast ett halvt år gammalt och av underhållsfri typ). Vred om nyckeln till tvåan och då tändes oljetryckslampan (precis som
sig bör), men fortfarande lyser inte laddningslampan (vilket den ju borde då motorn är av men strömmen på), vred om till trean och inte
ens då blinkade laddningslampan till, men bilen startade direkt och gick som ny. Stod sedan på tomgång ungefär en halvtimme utan några
som helst problem, bilen gick och gick. Däremot så visade polspänningen på batteriet ungefär 12V under tomgång med alla strömförbrukare
av (12.1 - 12.4 kanske, minns inte exakt) och inte 14V som det väl borde ifall generatorn skulle ladda? Vid lite högre varv (3000 ungefär)
så sjönk polspänningen på batteriet tillfälligt till kanske 11.9V eller så, vilket ju skulle tyda på att tändningen tog ännu mera ström men
inget tillfördes av generatorn. Antar alltså att bilen gick helt på batteriets ström. Men fortfarande, ingen laddningslampa.

Generatorn ser bra ut från utsidan och varken för oljud eller luktar, och remmen snurrar helt som den ska. Däremot har generatorn som nu
sitter där gått ungefär 300tkm, så det skulle inte förvåna mig om den helt enkelt har gett upp. Vad som däremot förbryllar mig är varför
inte laddningslampan lyser och skulle det kunna vara så enkelt att själva lampan är sönder och det är därför laddningen inte kommer igång?
(Eller någon kabel till generatorn som har gått sönder eller lossnat? Ser bara två kablar ovanifrån och dom verkar ok.)

Finns det isåfall något enkelt sätt att kolla ifall lampan alls fungerar, annat än att skruva upp hela instrumentbrädet? Läste nånstans (helt
allmänt, inte specifikt Mazda 626) att en kabel går från batteriets plus till lampan och sedan via generatorn till jord, ifall det stämmer borde
man väl kunna jorda kabeln direkt utan att den går genom generatorn, bara för att se att lampan alls lyser? Om någon vet något om detta, så
vilken kabel är det isåfall, och kommer man åt den utan att behöva hissa upp bilen och lossa kabeln underifrån? (Oönskvärt eftersom jag bor i
stan och behöver ordna bogsering till en gör-det-själv-hall för att ens slippa under bilen, vågar inte köra nånstans på endast batteriets ström).

Ifall lampan visar sig fungera vågar jag väl utgå från att generatorn verkligen gett upp, med reservation för att nån kabel kanske gått sönder
eller lossnat, men det visar sig när bilen isåfall hissas upp. Sen återstår dilemmat vad som är vettigare, att slänga in en ny generator i en bil
som har max 5 år kvar att leva, eller om det är värt tiden och pengarna att reparera en generator som snurrat 300tkm...

Jag har också HAYNES boken men den ger inte några instruktioner på hur man ska kolla lampan, edast några spännings och ström mätningar
man ska göra på generatorn, men dom är inte aktuella just nu eftersom jag inte kommer under bilen för tillfället, vilket behövs för att slippa åt
mätpunkterna.

Alltså, hur kollar man enkelt att laddningslampan inte gått sönder?
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av mazdalover »

byt generator. har haft det problemet själv 4ggr på en sommar..................

lärde mig att generatorer och motortvätt inte funkar så bra..................

inte heller generatorer och oljeindränkning............. (oljelocket lossnade.......)

vid ingen av gångerna så lyste landningslampan. våra Mazdor har tre kablar till generatorn istället som normalt två.

en styrström.
en till varninglampan.
batteriplus (matarkabeln till batteriet).

lättast är att ta det uppåt tycker jag, bara man demonterar (man drar det rakt upp) kolfiltret på torpedväggen.

mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Speedo »

Hej och välkommen till forumet!

Generatorn har hållt bra ändå, måste man väl säga. Kollat skrotarna efter en generator? Brukar även finnas firmor som är specialiserade på renovering. Borde inte vara dyrare än att det är värt det.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Mazd »

Hej, och välkommen ArtDeco!

Instämmer med föregående skribenter. Har själv råkat ut för att generatorn lägger av två gånger, och laddningslampan lös inte vid något av tillfällena. Därför är voltmätare självklart tillbehör i mina GY (Golden Years). Man kommer rätt långt på ett friskt batteri bara man har koll på när generatorn lägger av. Har dessutom en extra generator med vid längre resor. Köp en generator på chans på skroten, eller lämna in den du har på lagning. Borde kosta 500-1000kr vilket sätt man än väljer. 30000mil är nog rätt normal livslängd för en generator. Mina brukar ge upp där någonstans också. Rätt lätt att byta generatorn uppifrån.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
ArtDeco
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 11:26

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av ArtDeco »

Generatorn är bytt nu och Mazdan lever igen, 14-nånting Volt över batteriet när motorn går.

mazdalover skrev: lättast är att ta det uppåt tycker jag, bara man demonterar (man drar det rakt upp) kolfiltret på torpedväggen.
Det gick tydligen uppåt jo, även om det blev en massa lirkande då min Mazda också har A/C ledningar precis i vägen.
För övrigt, helt för intresseklubben, vad har det svarta cylindriska filtret på torpedväggen för funktion?


Speedo skrev:Hej och välkommen till forumet!

Generatorn har hållt bra ändå, måste man väl säga. Kollat skrotarna efter en generator? Brukar även finnas firmor som är specialiserade på renovering. Borde inte vara dyrare än att det är värt det.
Tack!

Jo lokala skroten hade 5 eller 6 stycken på lager, men alla hade nästan rullat lika långt som min ändå, så det blev en "ny" från en firma som renoverar upp gamla och säljer vidare, ett års garanti och halva priset mot en på-riktigt-ny generator.


Mazd skrev:Hej, och välkommen ArtDeco!

Instämmer med föregående skribenter. Har själv råkat ut för att generatorn lägger av två gånger, och laddningslampan lös inte vid något av tillfällena. Därför är voltmätare självklart tillbehör i mina GY (Golden Years) (Golden Years). Man kommer rätt långt på ett friskt batteri bara man har koll på när generatorn lägger av. Har dessutom en extra generator med vid längre resor. Köp en generator på chans på skroten, eller lämna in den du har på lagning. Borde kosta 500-1000kr vilket sätt man än väljer. 30000mil är nog rätt normal livslängd för en generator. Mina brukar ge upp där någonstans också. Rätt lätt att byta generatorn uppifrån.
Tack!

Voltmätare huserar från och med nu också i bakluckan på min Mazda :) Skroten hade vart 50 euro, den jag köpte (en renoverad med 1 års garanti från seriös firma) blev 100 euro, helt ny hade blivit 190 :shock: (Ja, jag bor i Finland, därför euro priserna)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Speedo »

Ahh... kul att det löste sig!

Tror att Mazd menar att han har en voltmätare permanent inkopplad, så han direkt kan se om spänningen sjunker? Finns det föresten voltmätare att sätta i cigg uttaget?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Mazd »

Jo, voltmätare har jag satt permanent i 2,2-kombin och i Mrs Mazds 2,0i. I Hatchbacken har jag ännu så länge en cigguttagsvariant, så visst finns det sådana också. Köpte min på Biltema.

100 EUR kan man leva med. Tror att jag gav 750 SEK för ca två år sedan för renovering av generator. (Det var alltså min egen gamla generator som jag lämnade in för renovering.) 190 EUR för en helt ny låter inte alltför galet ändå. Trodde att det skulle kosta mer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Speedo »

Gissar att det är nån sån här, artnr: 43332
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... or-1224-V/

Fast det kanske inte är aktuellt förrän man passerat 20k mil iaf...?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Mazd »

Den där var ju riktigt snygg!

Min är äldre och ser simplare ut med visarnål och en rätt otydlig skala. Man kan bara se om nålen håller sig inom det gröna området. Mer behövs ju egentligen inte i det här fallet förstås...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Speedo »

Precis... men personligen tycker jag faktiskt det skulle vara intressant att se den exakta laddspänningen. Då kan man kanske se när det sker nån mindre förändring och bli varnad i förväg.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar