Byte av kylarvätska

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Byte av kylarvätska

Inlägg av Speedo »

Vår "fina" Haynes skriver såklart inget om det. Har vi nån plugg under kylaren, eller måste man lossa den feta kylarslangen i botten (känns jobbigt). Ser i min fix-logg att jag bytte 2007, när vi bytte kamrem och vattenpump, så det är nog dags igen, men ärligt talat känner jag mig inte så lockad att kladda med det nu också. Vore det så enkelt som att öppna en plugg, tappa ur, och sedan hälla i och lufta lite så, men stå och slita i slangar som kärvat fast osv för att sedan tvärlossna och spruta åt alla håll känns drygt... Har dock plockat loss expansionskärlet som skall ligga i natt med HD-grön i och lösas upp, då den hade en så kraftig beläggning så man nästan inte kunde se nivån (verkar bli så rätt lätt).

Nästa år måste jag nog spola igenom systemet ordentligt, särkillt värmepaketet. Värmen är som sagt inte nån höjdare i min, och med tanke på hur fort det blir beläggningar i expansionskärlet så....
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byte av kylarvätska

Inlägg av Mazd »

Är kylarvätskan "geggig" så du vill spola ur systemet med vatten, så är det nog bäst att lossa slangarna från kylaren och dessutom tillfälligt ta bort termostaten och sätta tillbaka teromstathuset med slangen. Sedan spola ur med trädgårdsslang från båda håll.

Är det bara frågan om att byta kylarvätska så räcker det med dräneringskranen på kylaren och så lätta på kylarlocket.

Hur som helst så glöm inte att ställa värmereglaget på full värme.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Byte av kylarvätska

Inlägg av washout »

Det finns en plastplugg som går att skruva ur med fingrarna i underkant av kylaren, ut mot en av sidorna. Du ser den nog om du lägger dig under med en ficklampa. Får väl iofs reservera mig för att det kan vara annorlunda på de europeiska modellerna än på den NZ-modell jag hade :)

Edit: mazd nämnde visst dräneringskranen i sitt inlägg också, så katten var redan ute ur påsen, så att säga!
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte av kylarvätska

Inlägg av Speedo »

Ahh... tack. Blir nog bara byta vätska nu. Nästa sommar får det bli en mer ingående genomspolning. När skall jag ställa värmen på max, och vad har det för inverkan? Det styr ju bara luften genom eller förbi värmepaketet...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byte av kylarvätska

Inlägg av Mazd »

Hm, du har nog en poäng där Speedo... Det där med värmereglaget gäller nog inte våra bilar, utan är något som jag hört för länge sedan och praktiserat av gammal vana, haha! Sorry!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte av kylarvätska

Inlägg av Speedo »

:)

Tusan vilken beläggning i expansionskärlet. Låg i blöt i natt med HD-grön, och typ 85% gick att skölja ur. Får ligga i blöt i natt också... Är som lugnt när man har två bilar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte av kylarvätska

Inlägg av Speedo »

Ramlade över den här tråden när jag sökte något annat. Lustigt nog var det på DAGEN två år sedan jag startade tråden. :shock:

Nåväl, jag bytte faktiskt kylarvätskan för nån vecka sedan. Det var riktigt enkelt och smidigt med urtappningspluggen i plast (som då inte heller kan rosta fast). Med tanke på mängden jag fick ur så var det nog det mesta. Tidigare har jag lossat nedre kylarslangen, men det var mycket drygare.

När jag skrev i denna tråd sist hade jag enbart rengjort expansionskärlet ser jag. Det hade faktiskt hållit sig riktigt fräscht tills nu. Bottensatsen i hinken från kylartömningen innehöll lite sörja märkte jag när jag hällde över i spill-dunkarna, men det är nog helt normalt med tanke på bilens ålder och att jag inte bytt på fyra år... Körde nu med Mekonomens nya "egna" märke på glykolen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar