Blir varm - lägger av

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Surt som tusan... :evil:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Onc »

Efter att ha läst denna tråd har jag förstått att du har haft svårt att läsa ut felkoder men jag tror alldeles bestämt att det skulle underlätta för dig om du lyckades med detta. Att famla utan indikationer kan vara en frustrerande övning. Det finns så mycket som kan orsaka ditt problem. T ex sensorn som läser temperaturen för inkommande luft till bränslesystemets korrekta trycksättning (som jag kanske misstänker i ditt fall). Läser man i verkstadshandboken, kapitel F1 Fuel and Emission Control Systems Non-Turbo så så inser man att systematiskt sökande kan vara bra för att förkorta felsökningen. Jag är definitivt ingen expert men jag hade nog, i din situation, försökt reda ut hur man fick bilen att berätta vad den vet.

I all välmening....

ONC
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Tack Onc! Menar du sensorn som sitter i luftmassemätaren? Den har jag mätt upp och den verkar ok! Kablaget till och från däremot vet man ju aldrig men det lilla jag kan se ser bra ut. Jag hade en gång en SAAB som inte kunde visa felkoder för att databurken till motorn var helt kass. Funderar på om det är samma sak här eftersom felet dessutom kommer och går lite som det vill. Jag ska försöka en gång till med att får ut felkoder. Jag har inte använt en enkelriktad diod vilket verkar vara det som ska användas. Kan de vara problemet? Att det ligger spänning från två håll verkar lite mysko men vem vet?
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Onc »

Vad jag menade, fast uttryckte lite oklart, är att det finns fortfarande en mängd saker som kan orsaka ditt problem, allt i från sensorn som läser temperaturen för inkommande luft till bränslesystemets korrekta trycksättning. Jag menade inte att att sensorn styr bränslesystemets korrekta trycksättning. Det vore att hoppas på för mycket.

Om du kunnat utesluta tändningssidan (som jag tycker att man alltid skall börja med om inget uppenbart talar mot detta) så är det dags att systematiskt kolla bränslesidan.

Bästa sättet, i ditt fall, tycker jag vore att ta ut eventuella felkoder eftersom felet bara dyker upp ibland. Det är ju alltid en mara att felsöka om man måste vänta in felet. Koder tillsammans med god kännedom om hur bränslesystemet fungerar i sina detaljer tror jag underlättar.

Din erfarenhet från SAAB'en tror jag är alldeles rätt. Skulle det visa sig att du inte kan ta ut koderna ja då är ju kontrollenheten inte riktig och vilka konsekvenser det har är svårt att säga. Skulle det inte gå så skulle jag byta enhet innan jag sökte vidare. Kanske låna en enhet om det gick.

Om du inte redan sett det (det har du nog) så vill jag tipsa om följande:

Hur man tar ut felkoder finns publicerat på detta forum. Se till exempel viewtopic.php?f=4&t=324

Ett annat bra dokument finns under viewtopic.php?f=4&t=396 följ länken och välj därefter "GD Workshop manual" och sedan "F2 2.2i" Där finner man ett dokument som heter något i stil med Chapter F1 Fuel and Emission Control Systems Non-Turbo som bland annat innehåller en bra guide för felsökning men också en detaljerade beskrivningar av bränslesystemets alla delar. Detta menar jag borde vara precis rätt för dig.
Skriv svar