Alltid vattenläck någonstans. 2,2.

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Alltid vattenläck någonstans. 2,2.

Inlägg av Mazd »

Tror att jag beklagat mig över detta tidigare men... Min 2,2-kombi har läckt kylarvätska i stort sett konstant sedan jag skaffade den. När jag lagat ett ställe så har det nästan omgående börjat läcka på ett annat. Oftast inte mer än att man kan strunta i det och laga vid tillfälle så värre förbannelser kan en bil vara behäftad med, men ändå.

Det började med nedre kylarslangen vid vattenpumpen, sedan U-böjslangen vid termostathus-röret till kupévärmen, efter det lilla slangbiten vid insuget-insprutningen. Och efter det så var det övre kylarslangen i båda ändarna efter varandra där slangklämmorna skruvade upp sig själva. (ABA-klämmor, bra grejer.) Och så gick topplockspackningen hösten 2008. I samband med det så bytte jag även kylaren som var helt slut.

Sedan dess har det varit ganska lugnt med vattenflödet, men på sista tiden har det börjat försvinna vätska igen. Fick se att kylaren är ofta lite fuktig i nedre högra kanten. Och efter senaste vinterns strul med toppen mm så fick jag ju i ny kylarvätska så nu var det inte svårt att se att det är glykol i fukten på kylaren. Det enda jag kan se är en liiiiten skada i kylflänsarna strax över det fuktiga stället. Möjligen ett oturligt stenskott genom luftintaget i kofångaren? Går faktiskt inte att se om det är just där det läcker. Ska väl kolla med lupp och jättelampa vid tillfälle.

Skulle som sagt bara beklaga mig lite.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Alltid vattenläck någonstans. 2,2.

Inlägg av Speedo »

Baah, vad jobbigt. Nä, tror inte du pratat så mycket om kylarvätskeläckage tidigare faktiskt, vad jag kan minnas (vilket iof inte säger mycket;).

Nu kommer jag väl ångra att jag sa nåt, men jag har faktiskt inte haft något kylarvätskeläckage alls på min, ännu...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar