Rostlagning på Hatchbacken
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Önskar jag hade samma kunskap och erfarenhet som dig! Hade jag bott nära dig hade jag gärna varit med och lärt mig när du grejat.
En begränsning
Zita kommer bli en väldigt vis katt och expert på rostlagning.
En begränsning
Zita kommer bli en väldigt vis katt och expert på rostlagning.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Vilar från rosten idag, så jag lägger in lite bilder så ni får se hur det går.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Ett par bilder till:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Snyggt jobbat! Ja, du offrar dig verkligen för bilen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Så har ännu en dag spenderats i verkstaden. Gav mig på vänsterbaljan och det slutade med att jag kapade bort det mesta för det var så dåligt. Men inget ont som... Genom jättehålet kunde jag bättra på lagningen av rambalken som nu var lättare att komma åt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Det där lär ju hålla ett tag! Vad målar du med sen föresten?
Efter att ha kollat dina bilder började jag fundera hur min ser ut där egentligen. Hittade en bild i telefonen från när jag fixade skärmkanten i höstas. Det håller ihop, men dom lagade fästena är på gång igen...
Efter att ha kollat dina bilder började jag fundera hur min ser ut där egentligen. Hittade en bild i telefonen från när jag fixade skärmkanten i höstas. Det håller ihop, men dom lagade fästena är på gång igen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
En hel del skillnad mot min holk där de främre fästena inte gick att se minsta spår efter. (Trodde faktiskt att det bara var ett fäste per sida innan mazdalover skrev att det var två.)
Har mer eller mindre bestämt att inte använda varken färg eller karrosserifog att täta med den här gången. Det är ju faktiskt "fusklagningar" det rör sig om. Ska bara ha på rostskydd. Baljorna ska tätas i fogarna med underredsmassa på insidan har jag tänkt. Den här bilen är så illa däran att den måste hållas blöt med olja/rostskydd undertill i framtiden om den ska överleva.
Har mer eller mindre bestämt att inte använda varken färg eller karrosserifog att täta med den här gången. Det är ju faktiskt "fusklagningar" det rör sig om. Ska bara ha på rostskydd. Baljorna ska tätas i fogarna med underredsmassa på insidan har jag tänkt. Den här bilen är så illa däran att den måste hållas blöt med olja/rostskydd undertill i framtiden om den ska överleva.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
När jag hade loss kofångaren första gången (nåt år efter jag skaffat den) har jag för mig att iaf ena främre fästet var i princip bortrostat. Bägge fästena du ser är omgjorda, så det är inte att dom hållit sig såpass orört
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Aha! (Men det skulle i och för sig inte ha förvånat mig om originalfästena hade suttit kvar på din bil, Speedo.)
Jag måste också fixa till någon form av fästen. Har inte kommit så långt ännu. Kofångaren sitter snett också så jag måste rikta upp "huvudfästena" också innan jag gör småfästena på sidorna.
Jag måste också fixa till någon form av fästen. Har inte kommit så långt ännu. Kofångaren sitter snett också så jag måste rikta upp "huvudfästena" också innan jag gör småfästena på sidorna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Har lämnat kofångarfästena och "finliret" bak för tillfället, och sökt mig framåt under bilen. (J**lar vad rostig den är, men det är ju ingen överraskning.)
Har fått loss bakaxelbalken och det mesta av hjulupphängningen bak. Bara fjäderbenen och bromsoken hänger kvar i hjulhusen. Jag bävade för att få bort de långa bultarna som håller länkarmarna vid naven. Trodde inte att jag skulle få bort dem hela, men jag gjorde vad jag kunde för jag har för mig att nya är ganska dyra och dimensionen lite halvknepig om man vill göra egna. Så jag värmde och kylde och värmde och kylde och dränkte in allt med rostlösning. 5-tons pressen hade ändå ingen chans, så jag byggde upp några klossar av stålbalkar på golvet som mothåll, satte en mutter på bultänden och slog allt jag hade med handsläggan. Då rörde bultarna lite på sig. Sedan kunde jag pressa ur dem. Bultarna tålde inte släggan helt och hållet, men det gick att rikta dem i pressen och renovera gängorna så jag kan återanvända dem. Väldigt nöjd över det.
Vänstra främre länkarmen ser ut som skit, men den högra är skaplig. Borde köpa nya och byta båda nu när jag har allting loss, men det skulle inte vara min stil, eller hur? Så naturligvis kommer jag att laga den vänstra och kanske förstärka den högra på motsvarande ställen.
Måste få upp holken i luften igen på något sätt. Nu står den med baken på pallbockar under de nylagade rambalkarna bak. Med bakaxelbalken borta så finns det inget att sätta domkraften under. Får väl bulta på draget tillfälligt som lyftpunkt...
Har fått loss bakaxelbalken och det mesta av hjulupphängningen bak. Bara fjäderbenen och bromsoken hänger kvar i hjulhusen. Jag bävade för att få bort de långa bultarna som håller länkarmarna vid naven. Trodde inte att jag skulle få bort dem hela, men jag gjorde vad jag kunde för jag har för mig att nya är ganska dyra och dimensionen lite halvknepig om man vill göra egna. Så jag värmde och kylde och värmde och kylde och dränkte in allt med rostlösning. 5-tons pressen hade ändå ingen chans, så jag byggde upp några klossar av stålbalkar på golvet som mothåll, satte en mutter på bultänden och slog allt jag hade med handsläggan. Då rörde bultarna lite på sig. Sedan kunde jag pressa ur dem. Bultarna tålde inte släggan helt och hållet, men det gick att rikta dem i pressen och renovera gängorna så jag kan återanvända dem. Väldigt nöjd över det.
Vänstra främre länkarmen ser ut som skit, men den högra är skaplig. Borde köpa nya och byta båda nu när jag har allting loss, men det skulle inte vara min stil, eller hur? Så naturligvis kommer jag att laga den vänstra och kanske förstärka den högra på motsvarande ställen.
Måste få upp holken i luften igen på något sätt. Nu står den med baken på pallbockar under de nylagade rambalkarna bak. Med bakaxelbalken borta så finns det inget att sätta domkraften under. Får väl bulta på draget tillfälligt som lyftpunkt...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).