Hjälp med Vajrar till Fläktenheten 626 -88

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Hjälp med Vajrar till Fläktenheten 626 -88

Inlägg av Mazd »

Jag tror inte att det kommer in så mycket vatten vid plastpluggarna så att det märks. Jag tror på den eländiga skarven mellan skvalpplåten och övriga karrossen. Välkänt tråkigt ställe.

Rätta mig om jag har fel, men det du kallar värmespiralen med fjädrar som sitter vid fläkten, det tror jag är fläktmotståndet och jag tror även att det är där du har felet. Det är också ett mycket vanligt fel på "GY (Golden Years)". Kolla om inte en, eller flera "spiraler" är avbrända. Jag har tvinnat ihop avbrända "spiraler" försiktigt och det har funkat något år faktiskt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Hjälp med Vajrar till Fläktenheten 626 -88

Inlägg av mazdalover »

plastpluggarna läcker inte tillräckligt. det är skarven i botten som läcker garanterat. tänk på att allt regnvatten ifrån framrutan när bilen står stilla rinner utanför den plåten. kan utan problem ligga en cm vatten där bakom vid regn. kan till 99.99% garantera att det läcker i skarven.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp med Vajrar till Fläktenheten 626 -88

Inlägg av Speedo »

mazdalover skrev:allt regnvatten ifrån framrutan när bilen står stilla rinner utanför den plåten. kan utan problem ligga en cm vatten där bakom vid regn. kan till 99.99% garantera att det läcker i skarven.
Min tanke var att eftersom jag inte fått något läckage ännu, så borde det ju inte vara för sent att "stoppa upp" den ev. påbörjade rosten.

Min tanke var att spruta ner (kanske hälla?) tunnflytande rostskydd genom dräneringshålet. Det borde ju då rinna och även lägga sig på samma ställen där vattnet hamnar (och skapar rost).

Är det något jag lärt mig under mina 39år ang. rost så är det att rost fixar man bäst innan det gått för långt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar