Rostlagning på Hatchbacken
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Tog mig ett par timmar på förmiddagen och gick till verkstaden. Fredagen den 13:e. Som mazdaman vet man att den här dagen kommer och blir inte förvånad, men vad hjälper det. Kolla in fjäderbenstornet på vänstersidan. (Nerkant på bilden är framåt på bilen.)
Ska lappa underifrån med 1,5mm plåt tror jag. Inte mycket annat att göra om det inte ska bli ett jätteprojekt.
Ska lappa underifrån med 1,5mm plåt tror jag. Inte mycket annat att göra om det inte ska bli ett jätteprojekt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Oh my god... otrolig att inte fjäderbene flygit rakt upp. Tror föresten det hände någon, bilen bara sjönk ihop.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Jodå, jag har sett bilder på när båda "tornen" kapsejsat. Hemska tanke!
Rejäla rosthål finns det som synes, men jag ser inga tendenser till sprickor som tur är.
Jag ska förstärka så gott det går. Det blir trångt i tornet, men jag tror det ska funka.
Som tur i oturen så är bilen helt "torr" undertill. Ingen olja eller kletigt rostskydd att bråka med. Lättsvetsat.
Rejäla rosthål finns det som synes, men jag ser inga tendenser till sprickor som tur är.
Jag ska förstärka så gott det går. Det blir trångt i tornet, men jag tror det ska funka.
Som tur i oturen så är bilen helt "torr" undertill. Ingen olja eller kletigt rostskydd att bråka med. Lättsvetsat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Oj vad snyggt gjort. Stoppar du förstärkningarna på insidan/undersidan antar jag? Hur gjorde du det stora runda fina hålet?
Jo, en annan fördel när man inte har "klet" under bilen är ju att man ser vad som händer. Ingen dold rost under som gror osv.
Jo, en annan fördel när man inte har "klet" under bilen är ju att man ser vad som händer. Ingen dold rost under som gror osv.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Jo, att göra invändiga böjda former tex stora hål mm i plåt är ett kapitel för sig. I det här fallet är hålet 90mm så det gick ganska bra med sticksåg och sedan snygga till med borrmaskin och 50mm sliphylsa.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Nu är de första förstärkningarna på plats. Inte världens bekvämaste jobb direkt, men det gick ganska bra ändå.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Precis... det är en sak jag funderat på. När man lappar en plåt där man inte kommer åt att måla på insidan, lär det ju börja rosta i princip omedelbart.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Vill komma med en bra fråga då som gärna besvaras mer utförligt:
varför kör inte ni Rostfritt när ni reparerar då rostar det mindre osv??
Jag kan tänka mig ställen att köpa det på så why not?
jag skulle köra det isf, oavsett kostnaden typ..
varför kör inte ni Rostfritt när ni reparerar då rostar det mindre osv??
Jag kan tänka mig ställen att köpa det på så why not?
jag skulle köra det isf, oavsett kostnaden typ..
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Bra fråga. Har tänkt i samma banor ibland, men det har inte blivit av att jag har fördjupat mig i det.
Till och börja med så har vi förstås hälsoproblematiken. Vid svetsning i rostfritt stål bildas det grymma gaser som man inte vill ha i sig. Så vid arbete i ett vanligt garage utan utsug och friskluftshjälm tror jag att man får mer än nog efter första försöket. (Jag har aldrig upplevt en riktig svetsfrossa, men jag har haft små känningar efter att ha provat med MAG:en på okända legeringar och det räckte gott för att avskräcka. Jag tycker att det räcker med att svetsa mycket varmförzinkat stål utan att slipa bort zinklagret ordentligt för att man ska må ganska konstigt efteråt.)
För det andra så är de rostfria plåtar som jag stött på mycket hårdare än vanlig plåt och därmed mycket svårare att klippa och forma som man vill ha dem.
Och så har vi det där klassiska med att para ihop material med olika egenskaper. Lika barn... Nu är ju rostfritt ganska fredligt när det gäller galvanisk korrosion förstås.
Ren argon borde väl funka som skyddsgas för både rostfritt och vanlig plåt, men hur är det med tillsatsmaterialet?
Bara att inse att min kunskap inte räcker till, och att mitt försök till svar väcker fler frågor än det besvarade. Ber om ursäkt.
Till och börja med så har vi förstås hälsoproblematiken. Vid svetsning i rostfritt stål bildas det grymma gaser som man inte vill ha i sig. Så vid arbete i ett vanligt garage utan utsug och friskluftshjälm tror jag att man får mer än nog efter första försöket. (Jag har aldrig upplevt en riktig svetsfrossa, men jag har haft små känningar efter att ha provat med MAG:en på okända legeringar och det räckte gott för att avskräcka. Jag tycker att det räcker med att svetsa mycket varmförzinkat stål utan att slipa bort zinklagret ordentligt för att man ska må ganska konstigt efteråt.)
För det andra så är de rostfria plåtar som jag stött på mycket hårdare än vanlig plåt och därmed mycket svårare att klippa och forma som man vill ha dem.
Och så har vi det där klassiska med att para ihop material med olika egenskaper. Lika barn... Nu är ju rostfritt ganska fredligt när det gäller galvanisk korrosion förstås.
Ren argon borde väl funka som skyddsgas för både rostfritt och vanlig plåt, men hur är det med tillsatsmaterialet?
Bara att inse att min kunskap inte räcker till, och att mitt försök till svar väcker fler frågor än det besvarade. Ber om ursäkt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Speedo: Jo, plåt börjar rosta så fort man tvättar av skyddsoljan som den brukar ha när man köper den, och den tanken är irriterande så det förslår.
Men det skiljer ju oändligt mycket i hur fort det rostar. I ett skyddat hålrum tex inne i en balk utan alltför mycket fukt, så går det ändå ganska långsamt, jämfört med tex runt tankpåfyllningsröret där det slår upp smuts och salt som ligger kvar och binder fukten.
Men det skiljer ju oändligt mycket i hur fort det rostar. I ett skyddat hålrum tex inne i en balk utan alltför mycket fukt, så går det ändå ganska långsamt, jämfört med tex runt tankpåfyllningsröret där det slår upp smuts och salt som ligger kvar och binder fukten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).