Rostlagning på Hatchbacken

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Tog mig ett par timmar på förmiddagen och gick till verkstaden. Fredagen den 13:e. Som mazdaman vet man att den här dagen kommer och blir inte förvånad, men vad hjälper det. Kolla in fjäderbenstornet på vänstersidan. (Nerkant på bilden är framåt på bilen.)

Ska lappa underifrån med 1,5mm plåt tror jag. Inte mycket annat att göra om det inte ska bli ett jätteprojekt.
HPIM2264.JPG
Visad 9524 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Oh my god... otrolig att inte fjäderbene flygit rakt upp. Tror föresten det hände någon, bilen bara sjönk ihop.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Jodå, jag har sett bilder på när båda "tornen" kapsejsat. Hemska tanke!

Rejäla rosthål finns det som synes, men jag ser inga tendenser till sprickor som tur är.

Jag ska förstärka så gott det går. Det blir trångt i tornet, men jag tror det ska funka.

Som tur i oturen så är bilen helt "torr" undertill. Ingen olja eller kletigt rostskydd att bråka med. Lättsvetsat.
Ett par förstärkningsplåtar till tornet
Ett par förstärkningsplåtar till tornet
Visad 9512 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Oj vad snyggt gjort. Stoppar du förstärkningarna på insidan/undersidan antar jag? Hur gjorde du det stora runda fina hålet?

Jo, en annan fördel när man inte har "klet" under bilen är ju att man ser vad som händer. Ingen dold rost under som gror osv.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Jo, att göra invändiga böjda former tex stora hål mm i plåt är ett kapitel för sig. I det här fallet är hålet 90mm så det gick ganska bra med sticksåg och sedan snygga till med borrmaskin och 50mm sliphylsa.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Nu är de första förstärkningarna på plats. Inte världens bekvämaste jobb direkt, men det gick ganska bra ändå.
Klart uppåt och åt utsidan. (Det värsta.)
Klart uppåt och åt utsidan. (Det värsta.)
Visad 9498 gånger
"Framväggen" i tornet ska lappas också. Visserligen är det redan lite halvhjärtat lagat från insidan av någon, men jag vill göra det bättre och få mer att fästa mina övriga förstärkningar i.
"Framväggen" i tornet ska lappas också. Visserligen är det redan lite halvhjärtat lagat från insidan av någon, men jag vill göra det bättre och få mer att fästa mina övriga förstärkningar i.
Visad 9498 gånger
Blivande framvägg i tornet. Det blir tredubbla plåtar här. Klassisk japansk rostfälla... Skulle förstås kunna ta bort lagningen på insidan... Vi får se.
Blivande framvägg i tornet. Det blir tredubbla plåtar här. Klassisk japansk rostfälla... Skulle förstås kunna ta bort lagningen på insidan... Vi får se.
Visad 9498 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Precis... det är en sak jag funderat på. När man lappar en plåt där man inte kommer åt att måla på insidan, lär det ju börja rosta i princip omedelbart. :evil:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
mattea87
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 12:31

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av mattea87 »

Vill komma med en bra fråga då som gärna besvaras mer utförligt:
varför kör inte ni Rostfritt när ni reparerar då rostar det mindre osv??
Jag kan tänka mig ställen att köpa det på så why not?
jag skulle köra det isf, oavsett kostnaden typ..
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Bra fråga. Har tänkt i samma banor ibland, men det har inte blivit av att jag har fördjupat mig i det.

Till och börja med så har vi förstås hälsoproblematiken. Vid svetsning i rostfritt stål bildas det grymma gaser som man inte vill ha i sig. Så vid arbete i ett vanligt garage utan utsug och friskluftshjälm tror jag att man får mer än nog efter första försöket. (Jag har aldrig upplevt en riktig svetsfrossa, men jag har haft små känningar efter att ha provat med MAG:en på okända legeringar och det räckte gott för att avskräcka. Jag tycker att det räcker med att svetsa mycket varmförzinkat stål utan att slipa bort zinklagret ordentligt för att man ska må ganska konstigt efteråt.)

För det andra så är de rostfria plåtar som jag stött på mycket hårdare än vanlig plåt och därmed mycket svårare att klippa och forma som man vill ha dem.

Och så har vi det där klassiska med att para ihop material med olika egenskaper. Lika barn... Nu är ju rostfritt ganska fredligt när det gäller galvanisk korrosion förstås.

Ren argon borde väl funka som skyddsgas för både rostfritt och vanlig plåt, men hur är det med tillsatsmaterialet?

Bara att inse att min kunskap inte räcker till, och att mitt försök till svar väcker fler frågor än det besvarade. Ber om ursäkt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Speedo: Jo, plåt börjar rosta så fort man tvättar av skyddsoljan som den brukar ha när man köper den, och den tanken är irriterande så det förslår.

Men det skiljer ju oändligt mycket i hur fort det rostar. I ett skyddat hålrum tex inne i en balk utan alltför mycket fukt, så går det ändå ganska långsamt, jämfört med tex runt tankpåfyllningsröret där det slår upp smuts och salt som ligger kvar och binder fukten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar