2,2-kombin går dåligt IGEN
2,2-kombin går dåligt IGEN
Börjar bli trött på den här kärran nu. Den beter sig som en fransk bil, eller något.
Efter ventiltätningsbytet i vintras så gick den som en klocka. Men för några veckor sedan så började den gå dåligt igen. Lite oren gång. Bara lite, men märkbart. Trodde att jag hällt i lite för mycket E85 och kör nu på bara 95. Men utan resultat.
Dessutom är tomgången dålig ibland. Om jag startar bilen kall så verkar allt normalt så länge tomgången är förhöjd men sedan börjar den gå lite orent och tomgången är väldigt låg. Så kan den hålla på flera mil. Om jag då stänger av motorn och startar igen så kan bilen direkt gå helt rent och ha normal tomgång. Så mysko att det inte är hela tiden. Ska ändå kolla efter tjuvluft...
Någon som har en idé?
Efter ventiltätningsbytet i vintras så gick den som en klocka. Men för några veckor sedan så började den gå dåligt igen. Lite oren gång. Bara lite, men märkbart. Trodde att jag hällt i lite för mycket E85 och kör nu på bara 95. Men utan resultat.
Dessutom är tomgången dålig ibland. Om jag startar bilen kall så verkar allt normalt så länge tomgången är förhöjd men sedan börjar den gå lite orent och tomgången är väldigt låg. Så kan den hålla på flera mil. Om jag då stänger av motorn och startar igen så kan bilen direkt gå helt rent och ha normal tomgång. Så mysko att det inte är hela tiden. Ska ändå kolla efter tjuvluft...
Någon som har en idé?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
hur långt har den gått nu?
min 2,2 ryckte lite oxå. tänk på om ventilstyrningarna är slut så slits ventilgummina slut fortare/och/eller gör så olja kan läcka förbi. kollade du spelet i ventilerna?
annars så kan du ha så roligt fel som jag har på ena 16v toppen. vatten försvinner in i avgaskanal och insugskanal men hittar inga läckor
troligtvis så läcker det vatten via en ventilstyrning till förbräningsrumet som gör en miständning.
har en 2,2 liters topp om du vill ha, lite portat, planad och fixad. den som satt på kombin innan. du får den om du har vägarna förbi. pluss lite 2,2 delar oxå om du vill
min 2,2 ryckte lite oxå. tänk på om ventilstyrningarna är slut så slits ventilgummina slut fortare/och/eller gör så olja kan läcka förbi. kollade du spelet i ventilerna?
annars så kan du ha så roligt fel som jag har på ena 16v toppen. vatten försvinner in i avgaskanal och insugskanal men hittar inga läckor
troligtvis så läcker det vatten via en ventilstyrning till förbräningsrumet som gör en miständning.
har en 2,2 liters topp om du vill ha, lite portat, planad och fixad. den som satt på kombin innan. du får den om du har vägarna förbi. pluss lite 2,2 delar oxå om du vill
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Usch, det som du beskriver låter inget kul alls... Men den drar ingen olja att tala om, och det lilla vatten som försvinner tar vägen genom ett litet hål i kylaren.
Bilen har gått 26000 mil ungefär (tror jag). Det regnar så jag tänker inte gå ut och kolla just nu.
Det konstiga är att felet kommer och går. Startade upp nu på förmiddagen innan regnet, och kollade tjuvluft med startgas utan att hitta något. Bilen gick för övrigt hur bra som helst och tomgången var perfekt hela tiden.
Lossade även en del kontakter som jag fick syn på och kollade efter oxid.
Ska köra en sväng snart så får vi se.
Bilen har gått 26000 mil ungefär (tror jag). Det regnar så jag tänker inte gå ut och kolla just nu.
Det konstiga är att felet kommer och går. Startade upp nu på förmiddagen innan regnet, och kollade tjuvluft med startgas utan att hitta något. Bilen gick för övrigt hur bra som helst och tomgången var perfekt hela tiden.
Lossade även en del kontakter som jag fick syn på och kollade efter oxid.
Ska köra en sväng snart så får vi se.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Körde knappa 8 mil på eftermiddagen med några start och stopp med väntetid/avsvalning, och bilen gick som en klocka hela tiden. Ingen oren gång och perfekt tomgång.
Hopplöst när felen kommer och går...
Hopplöst när felen kommer och går...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Kan tomgångsventilen orsaka dålig gång på låga varv?
Dagens resa började bra och bilen gick som en klocka ca 12 mil med ett antal start och stopp, men... På vägen hem var tomgången plötsligt låg och ojämn och bilen gick ojämnt på låga varv tex om jag körde på fyran och 1500-2000 rpm. Stannade med motorn på tomgång och den puttrade som Storpotätens bil i ett på sin tid välkänt barnprogram. Plockade fram en stor skruvmejsel och knackade hårt ett par gånger på tomgångsventilen och då varvade motorn upp lite ett ögonblick och sedan lade sig tomgången jämnt och fint på rätt nivå. Och så körde jag de sista två milen hem utan problem.
Hade stora problem med tomgångsventilen på 16v:n, men då var det alltid för hög tomgång som var problemet.
Dagens resa började bra och bilen gick som en klocka ca 12 mil med ett antal start och stopp, men... På vägen hem var tomgången plötsligt låg och ojämn och bilen gick ojämnt på låga varv tex om jag körde på fyran och 1500-2000 rpm. Stannade med motorn på tomgång och den puttrade som Storpotätens bil i ett på sin tid välkänt barnprogram. Plockade fram en stor skruvmejsel och knackade hårt ett par gånger på tomgångsventilen och då varvade motorn upp lite ett ögonblick och sedan lade sig tomgången jämnt och fint på rätt nivå. Och så körde jag de sista två milen hem utan problem.
Hade stora problem med tomgångsventilen på 16v:n, men då var det alltid för hög tomgång som var problemet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
dessa förhatliga tomgångsmotorer.
JA! är svaret på din fråga.
tomgångsproblem beror oftast på skit i tomgångsmotorn/ LUFT i kylsystemet eller motortempgivarproblem.
läkte inte din kylare?
har en frisk utbytes kylare här oxå
JA! är svaret på din fråga.
tomgångsproblem beror oftast på skit i tomgångsmotorn/ LUFT i kylsystemet eller motortempgivarproblem.
läkte inte din kylare?
har en frisk utbytes kylare här oxå
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Har aldrig haft isär tomgångsventilen på 2,2:an, dags att göra rent kanske? (På 16v:n plockade jag med den hela tiden. Ibland hjälpte det, ibland inte.)
Kan ju vara luft också förstås.
(Har bytt tillbaka till original motortempgivare utan att märka skillnad.)
Kan ju vara luft också förstås.
(Har bytt tillbaka till original motortempgivare utan att märka skillnad.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Finns ju inget värre än fel som kommer och går, så är det...
Men låter inte riktigt som felet är exakt lika som innan du bytte ventiltätningarna? Gick tomgången till sig när du knackade på tomgångsmotorn måste det ju vara den som spökar. Kan kanske ge lite olika symptom beroende på hur den strular. Att testa rengöra den är nog en bra idé iaf...
Men låter inte riktigt som felet är exakt lika som innan du bytte ventiltätningarna? Gick tomgången till sig när du knackade på tomgångsmotorn måste det ju vara den som spökar. Kan kanske ge lite olika symptom beroende på hur den strular. Att testa rengöra den är nog en bra idé iaf...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Äntligen fick jag tillfälle att ta mig an tomgångsventilen. Som sagt första gången som jag plockar ner den på 2,2-kombin. (27-tusen mil ungefär så det får väl anses bra ändå.) Packningen satt kvar helt på tomgångsventilen och släppte helt från spjällhuset. Lite packningsklister för sakens skull och så återmontera utan att skrapa anliggningsytor och göra packning. Hur ofta händer det?
Och visst var den lilla "kolven" skitig och gick trögt. Gjorde rent och smorde med lite ATF och satte ihop allt igen. Tänk att det har tagit mig hela sommaren att få tillfälle dvs tummen ur att göra det här. Men hatchbacken har stått upphissad i verkstaden och ute har det antingen regnat eller svärmat mygg.
I morgon ska jag faktiskt putsa lite på 2,2-kombin också, tro det eller ej.
Och visst var den lilla "kolven" skitig och gick trögt. Gjorde rent och smorde med lite ATF och satte ihop allt igen. Tänk att det har tagit mig hela sommaren att få tillfälle dvs tummen ur att göra det här. Men hatchbacken har stått upphissad i verkstaden och ute har det antingen regnat eller svärmat mygg.
I morgon ska jag faktiskt putsa lite på 2,2-kombin också, tro det eller ej.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Du börjar få rutin på tomgångsventilerna Var det nån skillnad på 2.2in mot dom andra motorerna?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!